Gruodžio mėnesį žiūrovams teatras siūlo du populiariausius šių metų repertuaro spektaklius – Evaldo Jaro lyrinį farsą „Karalius nuogas“ pagal Jevgenijaus Švarco pjesę ir Ramūno Cicėno muzikinę komediją „Angliškas detektyvas“.
Šie spektakliai – visiškai skirtingo žanro ir žvilgesio, tačiau kai kas juos ir sieja. Tai – veidmainystės ir nuoširdumo stokos žmonių santykiuose tema. Tik viename jų į šią problemą galima pažvelgti per labiau filosofinę prizmę, kitame – per juodąjį humorą.
Beprotnamis, kuriame gyvena nuogi karaliai
Gruodžio 16 d. bus rodomas „Karalius nuogas“. Kartu su VKT aktoriais vaidina R. Cicėnas, Šarūnas Puidokas, Indrė Patkauskaitė ir kiti kviestiniai aktoriai. Spektaklį, kurtą garsiosios Hanso Christiano Anderseno pasakos motyvais, režisierius E. Jaras vadina lyriniu farsu.
„Tai nėra ta komedija su „hahaha!“. Reikėtų subtiliau klausytis, kas kalbama, kas primenama, ir tada juoktis. Juk tai – farsas. Tai beprotnamis, kuriame mes gyvename“, – perspėja E. Jaras.
Veiksmas vyksta baimės ir intrigų sklidinuose valdovo rūmuose – kiekvienas jo patarnautojas čia turi savų užmačių, kiekvienas rūpinasi tik asmenine gerove. Tačiau kūrėjai pažymi: nuogo karaliaus istorija apima kur kas daugiau nei vien politiką.
Juk ne tik valdžios prisiplakėliai bijo prarasti aukštą padėtį ir gerą įvaizdį visuomenės akivaizdoje. Ir tarp kaimynų, pažįstamų, praeivių gatvėje, net meilužių paprasčiausias etiketas kai kada perauga į veidmainystę, o žmonės dėl asmeninės naudos pasiryžta su minia neigti net akivaizdžią tiesą. Taip kasdienėje aplinkoje ir plinta dvigubi standartai.
Tad žiūrint šį spektaklį, ir nevertėtų ieškoti konkrečios vietos pasaulio žemėlapyje. „Tai nėra nei Rusija, nei Ukraina, nei Vokietija, nei Lietuva. Problemos, kurios čia iškeliamos, būdingos visiems regionams. Jos neturi sienų ar tautybės“, – dar prieš premjerą sakė E. Jaras.
Jis pateikia savo versiją apie įvairiose srityse išsikerojusius gličius santykius ir prisitaikėliškumo papročius, todėl vietomis nutolsta ir nuo H. Ch. Anderseno pasakos, ir nuo sovietmečiu kurtos bei vienu metu draustos J. Švarco pjesės. Galiausiai pasaka nusivelka savo įprastą rūbą ir apsinuogina iki absurdo, kuriame braidžioja šiuolaikinė visuomenė.
Prieš Naujuosius – aristokratiškas detektyvas
Naujųjų išvakarėse VKT scenoje nuskambės šie žodžiai: „Vatsonai, sveikinu, mums pasitaikė tirti amžiaus nužudymo bylą. Paskubėkim, iki vidurnakčio liko tik dvylika minučių, o džentelmenai juk niekada nevėluoja!“
R. Cicėno muzikinė komedija „Angliškas detektyvas“ prikelia Lietuvos teatro scenoje primirštą detektyvo žanrą. Gruodžio 29 ir 31 d. VKT žiūrovus prieš pakeliant šampano taurę pakvies narplioti itin keistą žmogžudystės atvejį. Spektaklyje skambės Deimantės Ponelytės gyvai atliekama muzika (dainų tekstų autorė – aktorė Rimantė Valiukaitė), personažus ir sceną puoš žvilgus praeito amžiaus pradžios aristokratų stilius, jį kūrė jaunosios kartos menininkė Goda Pele ir Vita Eidimtaitė.
Per 50 metų gimtadienio šventę savo rūmuose rastas negyvas seras Čarlzas Henkinsas (Arturas Varnas). Anglų turtuolis mirė labai netikėtai. Žmogžudystei išsiaiškinti pasamdomas garsiausias miestelio seklys Šerlokas (Justas Vanagas) ir jo padėjėjas Vatsonas (Aidas Barkauskas).
Per visą mįslingą istoriją išlaikomas anglų kilmingiesiems būdingas geras tonas, patosas. Vis dėlto po aristokratiškomis manieromis slepiasi purvinos paslaptys – kiekvienas įtariamasis turi nutylėtų istorijų ir kėslų.
Pjesės autorius ir režisierius R. Cicėnas žada: spektaklis žiūrovus skatins ir pagalvoti, ir juoktis iš pačios situacijos bei absurdo. „Tai – muzikinė komedija, tačiau čia svarbios pavydo, keršto, gobšumo, melo temos, žinoma, su gera ironijos doze“, – atskleidžia R. Cicėnas.
VKT primena, kad spektaklių vakarai gali virsti ir subtilia staigmena artimiesiems ar bičiuliams. Kad nereikėtų sukti galvos, kaip per šventes parodyti dėmesį ir dėkingumą žmogui, galima jį nudžiuginti pusmetį galiosiančiu VKT dovanų čekiu, kuris užtikrins galimybę pačiam išsirinkti norimus pamatyti spektaklius.