Koncertinės įstaigos „Kauno santaka“ siekis – prikelti mūsų atmintį, išryškinti prieš 30 metų patirtas bei išgyventas emocijas, kurios gyvos ir pulsuoja mūsų liudijimuose. Sausio 13 dieną nesusitiksime žmonių jūroje, dėl šiandien patiriamų naujų iššūkių, kurie kaip ir prieš 30 metų – reikalauja bendrystės vienybės ir susitelkimo. Tačiau kiekvienas galime uždegti savo prisiminimų žvakę ir mintimis nusilenkti Laisvės gynėjams, o koncertinė įstaiga „Kauno santaka“ istorinę sukaktį kviečia pasitikti nauju audiovizualiniu projektu „Atmintis-1991“.
Kūrinio autorius – tarpdisciplininio meno kūrėjas Džiugas Katinas, kuris vizualiai išryškins kompozitoriaus, Lietuvos nacionalinės kultūros ir meno premijos laureato Vidmanto Bartulio (1954 – 2020) vokalinę – instrumentinę partitūrą „Rožinis“. Lėtas muzikos kūrinio tempas, garsų ir priemonių taupumas ir net pasaulietiniuose kūrinių pavadinimuose įrėžti žodžiai „gedulingoji“, „giesmės“, „angelas“ („Antroji dalis – gedulingoji“, „Paskutiniųjų giesmės“, „Mėlynasis angelas“) liudija kompozitoriaus Vidmanto Bartulio plonai brėžiamą ribą tarp pasaulietiškumo ir sakralumo. Autorius vengė viešai afišuoti savo nuostatas, daugiažodžiauti, tačiau jo santykio su tikėjimu inspiruota muzika buvo kuriama beveik keturiasdešimt metų. Raiškus ir renesansiškai neskubus vokalinio – instrumentinio kūrinio „Rožinis“ melodijos reljefas, meditatyvus jų kartojimasis bei ikoniškai sustingę akordai skelbia apie išlaisvintą tikėjimą.
Kompozitorius teigė, kad nors kūrinio pavadinime esama sakralinio kūrinio užuominos, reikšminga yra ATMINTIES linija, nes išėję žmonės ir jų darbai yra susiję su mūsų Tėvyne. Šiame „Rožinyje“ Vidmantas Bartulis rožinį veria iš lietuvių menininkų vardų, išvykusių karo metu, pokaryje ar iškeliavusių Amžinybėn jau laisvos Lietuvos metais. Taip jo muzikinė partitūra keliauja laiku kur, anot autoriaus, jam svarbiausia malda „už gyvuosius ir mirusius“ ir atmintis.
Vidmanto Bartulio sumanymas ir atminties simboliai atvėrė idėjų langą Džiugui Katinui, sumaniusiam pakeliauti kompozitoriaus partitūros puslapiais, pagilinti atminties kontūrus sausio sausio 13 – os įvykių, laisvės gynėjų pustoniais, kurie menininko įprasminami atpažįstamais ir abstrakčiais vizualiniais kodais (amžinoji ugnis, televizijos bokštas ir pan.). „Esu ne kartą bendravęs su praeitais metais Amžinybėn iškeliavusiu kompozitoriu Vidmantu Bartuliu, kartu esame padarę ir keletą darbų. Visiems mums buvo netikėtas jo išėjimas, palikęs dar ir šiandien neužgijusį neteikties randą. Žinant kompozitoriaus muziką ir jo būdą norėjau eiti jo nutiestu keliu – paliekant Vidmanto Bartulio prasmes, bet ir vedant tolyn – iki mūsų dienų“, – audiovizualinio kūrinio idėją trumpai apibūdino Džiugas Katinas.
„Atmintis-1991“ – tai pirmasis ciklo „Atviri langai“ projektas, kuris sausio mėnesį skiriamas Laisvės gynėjams. „Naujas, virtualus projektas, kiekvieną mėnesį kitais metais ketina atverti langus muzikai, istorijai, pokalbiams, tarpdisciplininėms idėjoms, kuriose dalyvaus mūsų įstaigos kolektyvai – Kauno bigbendas, Kauno pučiamųjų instrumentų orkestras „Ąžuolynas“, Kauno muzikos ansamblis „Ainiai“, - pirmąjį projektą ir jo tolesnę plėtotę pristatė koncertinės įstaigos „Kauno santaka“ vadovas Vaidas Andriuškevičius.
„Išsaugoti atmintį. Leisk jiems išsaugoti atmintį. O, Dieve, leisk jiems išsaugoti atmintį...“ – tokiais Vidmanto Bartulio žodžiais ir muzika prasideda „karoliukų malda“, kurią Džiugo Katino audiovizualiniame kūrinyje atliks Kauno vokalinis ansamblis „Acusto“ (meno vadovas Kęstutis Jakeliūnas) ir Kauno pučiamųjų instrumentų orkestro „Ąžuolynas" konsortui (orkestro ir kūrinio dirigentas Giedrius Vaznys).
Langas į audiovizualinio kūrinio premjerą bus atvertas 2021 metų sausio 13 dieną 13.00 ir bus laisvai pasiekiamas YouTube platformoje, pavadinimu „Atviri langai. Atmintis-1991“:
Taip pat – ir Koncertinės įstaigos „Kauno santaka“ Facebook paskyroje - https://fb.me/e/3su5f0lHL.
Atminkime ir būkime stiprūs darbais ir vienybe kurdami savo valstybę.