Gimėte Šiauliuose. Kurioje miesto dalyje gyvenote? Ar iš tos ankstyvos vaikystės, prabėgusios Šiauliuose, išliko kokių prisiminimų? Kodėl ir kada išsikėlėte?
Iš Šiaulių laikotarpio visiškai nieko neatsimenu, nes buvau dar
visai mažas, kai iš Gubernijos, kur gyvenom, išsikėlėme į Kauną.
Daugiau atsimenu jau iš Šimonių kaimo prie Pasvalio, kur tėvas
nuvežė per karą ir apgyvendino namelyje prie savo statyto vandens
malūno ant Mūšos. Sibiro ragaut neteko, nes, atėjus sovietams, malūnas
ir užtvanka jau buvo vandens nugriauti.
Vidurinę baigiau Pasvalyje.
Ar su Šiauliais dar turite kokių sąsajų?
Ne.
Vienas Jūsų biografijos faktas ypatingas – prieš studijas
aktoriniame baigėte fizikos-matematikos fakultetą. Tokio pavyzdžio
tarp kolegų turbūt daugiau nėra. Tuo labiau, kad fizikai ir lyrikai
anuomet buvo vertinami kaip visiškos priešingybės. Tikriausiai ne
taip paprasta buvo apsispręsti ir pasiryžti dar vienoms studijoms?
Perėjimas nuo fizikos prie teatro buvo labai paprastas: teatrą
mylėjau visada, nepraleisdavau nė vieno gastroliuojančių teatrų
spektaklio, bet, baigęs vidurinę, pasirinkau fiziką, tenkindamas greičiau
tėvų, o ne savo norą.
Buvau, ko gero, komedijinis aktorius, bet dėl fizinių duomenų
režisieriai stumdavo į herojinio plano vaidmenis, todėl mėgstamų
vaidmenų nedaug.
Ką išskirtumėte iš vaidmenų teatre?
Iš tokių galiu paminėt tik keletą. Tai – Francas iš J. P. Sartro
pjesės „Altonos atsiskyrėliai“ (Nacionalinis dramos teatras, režisierius
H. Vancevičius), Seras – iš R. Harvudo „Aprengėjo“ (Nacionalinis
dramos teatras, rež. A. Latėnas), Hendelis – iš P. Barzo „Susitikimo“
(Nacionalinis dramos teatras, rež. R. Banionis), Tėvas – iš F. Bordono
„Paskutinių mėnesių“ (Vilniaus mažasis teatras, rež. R. Tuminas ir A.
Dapšys).
Daug metų tyrinėju gyvenimo, likimo ir kūrybos temą. Ką
Jums sako tų trijų žodžių kaimynystė? Ar tikite likimu? Toks
įspūdis, kad jis Jums buvo dosnus. Ar visada?
Likimas, be abejo, egzistuoja, nors savo valia ir atkaklumu galime
daug ką pakoreguoti.
Prisipažinsiu: pasipiršau būsimai žmonai spektaklio
„Mindaugas“ metu, kai Šiauliuose gastroliavo vilniškis teatras.
Ir ne tik pasipiršau, bet ir nutarėme, kad, kai sukursime šeimą ir
gims sūnus, pavadinsime jį Mindaugu. Taip ir įvyko. Kuo Jums
išskirtinis šis vaidmuo?
Mindaugas (Nacionalinis dramos teatras, rež. H. Vancevičius)
buvo brangus tik Justino Marcinkevičiaus skausmu dėl Lietuvos
ateities. Daug įdomesnis buvo V. Paukštės „Mindaugas“ Klaipėdos
dramos teatre.
Lietuvos Persitvarkymo Sąjūdžio iniciatyvinėje grupėje esate
įrašytas pirmuoju numeriu. Turbūt ateiti į Sąjūdį turėjo įtakos ir
Justinas Marcinkevičius?
Gali būt. Tačiau mane išrinko man nedalyvaujant. Buvau
išvykęs, filmavausi. Apie tai žmona pranešė. Tačiau Sąjūdis buvo ir
mano slaptų minčių ir lūkesčių vaizdinys. Sąjūdis mums buvo kelias į
Nepriklausomybę.
Kad visada buvote neabejingas Lietuvos istorijai, akivaizdu ir
iš sūnų – Gedimino, Mindaugo, Vytauto – vardų.
Iš mano sūnų vardų negalima spręsti apie mano patriotizmą. Apie
tai daugiau pasako tas faktas, kad, nebūdamas partinis, gavau TSRS
liaudies artisto vardą, nors šiandien tai nebeturi jokios prasmės.
Šalia teatro scenos Jūsų gyvenime visada buvo kinas.
Vaidmenų daug ir labai įsimintinų. O ką Jūs pats išskirtumėte ir
kodėl?
Iš kino vaidmenų nieko negalėčiau išskirti. Kine daug labiau nei
teatre vaidmenys priklauso nuo režisieriaus.
Pastaruoju metu nemažai iečių sulaužyta dėl „Niekas nenorėjo
mirti“, neabejotinai puikaus filmo. Baigdamas vidurinę egzamino
metu buvau paklaustas, kokie herojai jame padarė didžiausią
įspūdį. Kai pasakiau, jog miško broliai, vos nepatekau į didelę
nemalonę. Nors tai buvo tik antras (jei neklystu) Jūsų vaidmuo
kine, tačiau toks, koks įsiminė visam gyvenimui.
Kaip jau minėjau, sudėtinga ką nors išskirti iš kino vaidmenų.
Gal tik vienintelį Donatą iš „Niekas nenorėjo mirti“ galiu paminėt, nors
tas filmas šiandieninių „teisuolių“ yra visiškai „sunešiotas“, lyg meno
kūrinyje svarbiau būtų istorinė, ne meninė tiesa.
Sujaudino Jūsų viešas pasisakymas apie lietuviškus televizijos
serialus – žemą jų meninį lygį, siaubingą nuokrytį. Tai liūdnai tiesai
jau ne pirmi metai, ir tai suvokia ne tik specialistai. Kai pradedamas
rodyti šiuolaikinis lietuviškas kinas, skubama perjungti TV kanalą,
apie tai esu girdėjęs iš daugelio pažįstamų. Teatro scenoje taipogi
daug „naujovių“, dėl kurių nebesinori atverti teatro durų. Apie
panašius dalykus prieš trylika metų esame kalbėję su Donatu
Banioniu. Tuomet maestro pažymėjo, jog dažniausiai teatre
ištveriantis tik keletą minučių.
Kaip Jums atrodo, kas atsitiko? Ir kas turėtų pasikeisti, kad
būtų kitaip?
Reikia kelti kultūrinį lygį.
Ar pakankamas valstybės dėmesys kuriančiam žmogui? Ką
Jūsų nuomone derėtų keisti?
Šiandien daug ką norėtųsi keist, tik kažin ar tai reikia daryt.
Įplaukiant į Helsinkio uostą pasitinka skulptūra kažkuriam tai carui,
tik neatsimenu kuriam. Ir niekam tai neužkliūna. Mums derėtų ne
skulptūras, ne pastatus ar memorialines lentas naikinti, o, kaip jau
minėjau, kelt savo kultūrinį lygį.
Kaip vertinate vietoj savaitraščio „Literatūra ir menas“
dabar leidžiamą kultūros žurnalą?
„Literatūra ir menas“ man labai patinka, nors daug ko iš to, ką jie
rašo, dėl savo neišprusimo aš nesuprantu.
Ačiū už pokalbį.
Jums ačiū už domėjimąsi manąja persona.