Temos pavadinimas savo esme suponuoja dviejų radikaliai priešingų žmogaus sąmonėje susiformavusių pasaulio vaizdinių aiškinimąsi. Kuomet kalbame apie klasikinę ontologiją kaip Aristotelio „pirmąją filosofiją“ (vėliau pavadinta metafizika) ir egzistencializmo ontologiją, tai iš karto kyla klausimas: kas yra bendro tarp Aristotelio ir egzistencialistų? Taigi metafizikos ir ontologijos terminų dėka galbūt yra įmanoma parodyti, kad tam tikrų egzistencialistų proteguojamas agnosticizmas tėra visiškai niekam tikusi jų filosofijos priedanga, kadangi jų pačių pasaulėvaizdis yra suformuotas tam tikrais filosofavimais ir empirinio pažinimo dėka. Negana to - akivaizdu, jog esminis egzistencinis klausimas implikuoja būties mąstymą, o kartu ir paties žmogaus pažinimą.
Taigi nesivadovaujant egzistencialistų susiaurintu požiūriu į pažinimą ir teigiant, kad vis tik kalbame apie sąmonės dėka vykstanti pasaulio bei žmogaus pažinimą, tampa šiek tiek aiškiau. Aiškiau, kadangi Vakarų civilizacijos žmonių sąmonėse yra susiformavę du radikaliai skirtingi pasaulio vaizdiniai – aristoteliškas ir dekartiško pažinimo metodo bei empirinio mokslo išrutuliotas modernus materialistinis - ateistinis. Kitaip tariant, žmonija turi dvi skirtingas metafizikas – klasikinę teistinę ir modernią ateistinę.
Žvelgiant į XIX - XXa. atskirų egzistencialistų tekstus negalima tvirtinti, kad jie turi vieningą požiūrį dėl savo egzistencinės prasmės bei jų tekstus jungia kažkoks universalus (bendras, objektyvus) ateistinis arba teistinis pasaulėvaizdis. Pavyzdžiui: Kierkegaardas kalba apie Dievą bei viltį tradiciniame religiniame kontekste; ankstyvuoju savo ieškojimų periodu, Heideggeris atmeta Aristotelio metafiziką bei krikščionišką teologiją, tačiau vėlyvuoju laikotarpiu jo mąstyme atsiranda religinis dėmuo ir jis teigia, kad tik Dievas gali mus išgelbėti; Sartras priskiriamas prie pagrindinių ateizmo ideologų. Sąrašą galima tęsti, tačiau kalbant apie modernią metafiziką tai jos pagrindinis autorius yra Heideggeris. XXa. pabaigoje, knygų lentynose pasirodo nauji veikalai apie metafiziką tad įvairiuose naujuose filosofijos terminų žodynuose galima surasti metafizikos aiškinimų. Visi jie suponuoja vieną bei tą pačią esmę: metafizika - tai sąmonėje kuriami vaizdiniai, mąstymo elementai, loginės konstrukcijos ir pan., kurių dėka vyksta pažinimas bei sprendimų priėmimas (pvz., pažįstant gamtą, formuojant politiką ir pan., ir t.t.). Trumpai tariant, modernioji metafizika – tai žmogaus sąmonėje vykstantis mąstymas, mintys, informacija.
Tačiau ką turi bendro moderni metafizika su klasikine ontologija?
Bandant išsamiau atsakyti į pastarąjį klausimą, yra būtina apžvelgti ankstesnį žmogaus bei pasaulio pažinimą. Akcentuojant svarbius pažinimo bei mąstymo virsmus, galbūt bus galima ne tik atsakyti į iškeltą klausimą, bet kartu surasti paaiškinimą, kodėl egzistencialistams į aukščiausią vietą iškėlus laisvę ir pasiūlius Vakarų pasauliui kitokį žmogiškumą (humanizmą) negu ugdė krikščionybė, vėliau, tenka dejuoti dėl nepaliaujamai vėl ir vėl suklestinčio blogio - sąžinės bei atsakomybės praradimo, etninių, moralinių vertybių degradacijos ir pan., ir t.t.
Tokio dalyko kaip metafizika, Aristotelis net nebuvo girdėjęs. Manoma, kad šį terminą sukūrė bibliotekininkai – tai Aristotelio knygos, kurios ne apie fiziką, t.y. ne apie materialų, ne apie judantį pasaulį.
Kaip žinoma, „pirmoji filosofija“ tai autentiška Aristotelio pažinimo samprata, kuri nusako jo filosofijos esmę – siekį suvokti kas yra pirma. Kas tikrovėje yra pirma? Tai, kad ji egzistuoja nepriklausomai nuo ją pažįstančios bei apibrėžiančios žmogaus sąmonės (Aristotelio terminologija tariant, tikrovė egzistuoja nepriklausomai nuo vidinės suvokimo galios, t.y., nuo viršjuslinių trijų pojūčių – vaizdinių, sprendimų ir prisiminimų). Taigi visos egzistuojančios tikrovės nagrinėjamos egzistencijos (žmogaus būties) aspektu. Platonui, aukščiau būties yra Vienis ir Gėris. Todėl Aristotelis grįžta prie Parmenido ir būtį iškelia aukščiausiai. Aristotelis išnagrinėja pirmtakų sielos aiškinimus ir galiausiai pateikia metodiškai išrutuliotą, netapatinamos su judėjimu bei materija sielos sampratą. Kadangi nejudančios sielos dėka vyksta judėjimas, o žmogaus siela kaip intelektas gali suteikti formą materijai (pvz., skulptorius arba architektas), tai tokiu pirminiu intelektualiu pasireiškimu, Aristotelis modeliuoja kosmologiją. Jis teigia, kad egzistuoja pirminis Judintojas, kuris nėra judinamas, tad jo filosofijoje pirminis Judintojas, Būtis ir Dievas yra tapačios sąvokos. Aristotelio kosmologija tokia: iš Būties prasideda judėjimas, materija bei visata. Taigi Aristoteliui svarbiausia, kad jo protas yra antrinis pirmapradės Būties, aukščiausio Proto, Intelekto atžvilgiu ir žmogaus protas egzistuoja aukščiausio Proto dėka, o jau antras dalykas kaip ir ką žmogaus protas atranda bei apibrėžia, pvz., Vienį ir Gėrį bei pan. Aristotelis kalba apie nuo jo sąmonės nepriklausomą bei juslėmis nejaučiamą nematerialų dėmenį, kuris turi išorinę veikiamąją galią visam egzistuojančiam pasauliui. Tad fizinio pasaulio atžvilgiu, "pirmoji filosofija", visiškai pagrįstai vadinama Aristotelio metafizika. Taigi ir vėliau, sekant Aristoteliu, metafiziniam pasauliui priskiriama žmogaus siela ir aukščiausia Būtis - Dievas - Dvasia, t.y. tai kas nepažįstama juslėmis. Būtent, pastarieji Aristotelio metafiziniai dalykai užkliūva Heideggeriui, todėl jis irgi grįžta prie Parmenido būties ir sukuria priešingą metafiziką, kuri priklauso vien tik nuo žmogaus sąmonės.
(Aristotelį Heideggeris atmeta, nes Heideggeris tiki, jog tokie dalykai kaip žmogaus siela (ar tai dvasia)ir Dievas tėra paties žmogaus sukurtos idėjos. Be to, Heideggeris įžvelgia, kad klasikinė teistinė metafizika ir krikščioniškoji teologija nuveda į vienus ir tuos pačius besikartojančius dalykus, t.y. nuveda į proto stagnaciją. Tad modernioje metafizikoje atsiranda spekuliatyvus elementas, kuris žmogaus sąmonės vaizdinyje panaikina teistinę sielos bei Dievo sampratą.)
XIII a. teologas Tomas Akvinietis pakartoja Aristotelio kosmologiją, kad Dievas yra pirminis Judintojas, kuris nėra judinamas.
Tačiau XVI – XVII a. empirinis pažinimas (t.y. eksperimentais pagrįstas juslinis pažinimas) ne tik sukrėtė postulatinę Aristotelio fiziką bei pasaulėvaizdį, bet ir suteikė mokslinį pagrindą moderniai filosofijai. (Todėl galima suprasti teistą R. Dekartą, kuris siekdamas paaiškinti Dievą, atsisako juslinio pažinimo kaip juslinio sąlyčio su pasauliu).
Eksperimentais pagrįstas Galilėjaus Inercijos dėsnis, iš sąmonėje formuojamo pasaulio vaizdinio išstūmė pirminio Judintojo sampratą. Aiškinant visatą Inercijos dėsnio dėka, tapo įmanoma apseiti be pirminio Judintojo nes daiktai savyje turi inercijos jėgą ir todėl juda savaime. Tad gamtos veikimo paaiškinimui, nebereikia jėgos esančios už gamtos ribų, t.y. visi vykstantys procesai gali būti aiškinami bei suprantami kaip vidinė gamtos jėga.
Taigi eksperimentinio mokslo žinios, materialių jėgų pažinime suteikė tam tikro akivaizdumo ir tai tapo rimtu iššūkiu Aristotelio metafizikai bei ją aiškinantiems filosofams.
Kaip žinoma, laikantis Aristotelio metafizikos, ontologijos terminas pradėtas naudoti XVI a., kuriame visa esamybė, būtis (gr. ontos) buvo bandoma aiškinti, kaip nejutiminė (nemateriali) pasaulio dalis. XVII a. visų filosofinių sistemų (ontologizmų) ištakose glūdi esamybės begalybės idėja, kuri išrutuliojama į sampratą „Būtį – Dievą, kaip Begalybę“. Begalybė yra pirmasis žmogaus proto objektas – teigia ontologizmo tėvas Malebranche`as, o Volfo ontologizmas galiausiai pagimdo Kantą. Dievą mąstant kaip begalybę į akis krinta du aspektai: žmogaus sielos ir Dievo samprata gali būti siejama su judėjimu bei judančių daiktų apibrėžiama erdve (tad juslėmis būtų įmanoma pažinti žmogaus sielą ir Dievą kaip gamtos jėgą) ir kitas labai svarbus aspektas, kad kuomet Dievas pažįstamas kaip Begalybė, pirmiausiai, reiškia tai, kad tikrovę, žmogų pažįstame per Begalybę kaip per tam tikrą abstrakciją, todėl joks baigtinis dalykas negali išreikšti tikrovės. Taigi toks tikėjimas sugeria (absorbuoja) protą - žmogus patenka į Dievo nelaisvę – žmogus tampa niekingai menkas ir tarsi išnyksta begalybėje, abstrakcijoje. Toks žmogaus nuvertinimas prieštarauja biblijinei žmogaus antropologijai, kur žmogus laisvas bei mylimiausias Dievo kūrinys ir kuris Dievo dėka skirdamas gėrį nuo blogio yra kviečiamas dalyvauti Dievo kūrinijos atbaigime. Ontologizmas ir Kantas paskatino protestantą Hegelį ieškoti autentiškos ontologijos. Nuo žmogaus sąmonės dėka pažintų Dievo savybių, tačiau nepriklausančio nuo žmogaus sąmonės egzistuojančio Dievo sampratos, Hegelio dialektika, nuveda į Dievo (Gėrio, Tiesos) idėją, kuri egzistuoja drauge su žmogus protu. Žodžiu, Hegelis pateikia išmąstymą, kad jei nėra žmogaus, tai nėra ir Dievo. Pastarąją Hegelio mintį genialiai išnaudoja kairysis hegelininkas Feuerbachas, parodydamas, kad Dievas tėra žmogus. Taip Feuerbachas, tampa spekuliatyvinio ateizmo tėvu.
(Į Kanto mintį, kad „mes negalime mastyti Dievo nepriskyrę jam visų mūsų be išimties turimų realybių“ , Feuerbachas atsako nepajudinama logika: „bet kas panaikina realybių ribas? Protas. Tad esmė, nevaržoma jokių ribų, visiškai sutampa su tas ribas panaikinančia proto esme. Kaip tu mąstai Dievą, Taip tu mąstai pats save – tavo Dievo matas yra tavo proto matas. Jeigu tu mąstai Dievą ribotą, tai ir tavo protas ribotas, o jei tu mąstai Dievą neribotai ,tai ir tavo protas neribotas“. Tad su Feoerbachu ginčytis beviltiška -Dievas iš tiesų yra žmogus. Platonas svajojo apie filosofą - valdovą, o Feoerbachas – apie neriboto proto filosofą –dievą).
Taigi klausiant ką turi bendro egzistencializmas su klasikine ontologijos sąvoka bei Aristoteliu, tai ateistiniai egzistencialistai pirmiausiai yra antiontologistai, tačiau jie su Aristotelio spekuliatyviniu teizmu turi labai svarbų bendrą dėmenį – spekuliatyvinį ateizmą.
Tačiau Aristotelio teizmas implikuoja juslinę patirtį bei samprotavimus apie tą patirtį, o egzistencializmas vaduojasi ne tik iš klasikinių bei religinių pažinimo sampratų, bet ir iš modernaus pažinimo. Betgi egzistencializmas nesivaduoja iš spekuliatyvinio ateizmo. Žinoma, čia iškarto kyla klausimas apie egzistencialistų modernią metafiziką, kaip apie sąmonėje derinamus šiuolaikinius mąstymo elementus bei kuriamas logines konstrukcijas, kurios pagrindžia jų sąmonėje susikurtą vaizdinį, o drauge ir ateistinį tikėjimą.
Yra gausu išsamių analizių, parodančių kaip atsisakius Aristotelio pažinimo metodo ir sekant moderniai filosofijai davusiam pradžią R. Dekartu, iš filosofijos buvo ištrintos objektyvios tikrovės bei tiesos paieškos, be kurių nebeįmanoma kalbėti apie kritinį mąstymą, sąžinę, universalais vertybes bei pan. Modernizmas galiausiai nuveda į suabsoliutintą antropocentrizmą kaip egocentrizmą, kuris ir yra egzistencialistų siekiamybė. Kiekvienas atskiras žmogus turi tapti vidiniai laisvas ir savo nepajudinamų vertybių matas, o kartu, ir vienintelis savo vidinės tikrovės bei savo dvasinės raidos vadovas. Žodžiu, egzistencialistų siekiamybė analogiška modernybei, teigiančiai, kad kiek yra žmonių - tiek yra ir tiesų, tad bet koks objektyvumo ieškojimas prieštarauja asmens laisvei, jo nepajudinamai aukščiausiai tikrovei.
Bet ar Aristotelio metafizika nepadeda iškelti klausimo kokia žmogaus tikrovė yra galutinė bei aukščiausia ir tokiu būdu galbūt galima surasti atsakymą kokia tikrovė yra žemiausia, t.y. primityviausia? XXa. antrosios pusės egzistencialistinių rašytojų kūriniuose akcentuojamos charakteringos blogį suponuojančios žmogaus savybės, bet jų kūriniuose nepaiškinama kaip tokių savybių reikėtų atsikratyti. Greičiau priešingai, nes proteguojamas egocentrizmas bei netikima, kad žmogus turi sielą, o su besieliu egocentrizmu tokie dalykai kaip, pvz., atsakomybė arba sąžinė, nesuderinami iš principo. Tad ar Aristotelio metafizika ir drauge žmogaus sielos pažinimas negali atsakyti, kodėl ištrynusi sielos sampratą, modernioji metafizika nepajėgia ištrinti blogio iš žmogaus sąmonės?
Taigi čia peršasi atsakymas, kad nesugrįžus prie Aristotelio pažinimo metodo, prie klasikinių sąvokų, nebus įmanoma išsiveržti iš ateistinio - egocentristinio mąstymo, kuriame negali būti jokių bendrų universalijų todėl egzistencialistų siūlomas „žmogiškumas bei atsakomybė“ galiausiai tampa tokia pasaulėžiūra, - kad „pragaras tai kitas“.
Pastaruosius dalykus būtų naudinga šiek tiek plėtoti, akcentuojant mąstymo kaitą ir komentuojant empirinį pažinimą. Juolab, jog modernaus pažinimo bei pasaulėvaizdžio ir kartu egocentrizmo ištakos glūdi ne tik ieškant atsakymų į teologinius klausimus, bet ir empirinio pažinimo duomenyse. O kaip žinoma, egzistencialistai bando išsivaduoti tiek iš klasikinio, tiek ir iš modernaus pažinimo. Taigi čia būtinas pamąstymas kaip tam tikras klausimas: atmesdami visus ankstesnius pažinimus kaip niekam tikusius, tačiau suabsoliutinę vidinę laisvę kaip asmeninę aukščiausią tikrovę, kaip asmeninę tiesą, XXa. tam tikri egzistencialistai, galbūt patys siūlo žmogaus gyvenimui niekam tikusią (netgi galbūt labai blogą) filosofiją (tiesa, čia Heideggerį, galbūt kol kas derėtų palikti ramybėje)?
Tad pirmiausiai reikia prisiminti Aristotelio mokymo esmę dėl objektyvios tikrovės bei tiesos ieškojimo.
Pasak Aristotelio, Platonas nesuprato žmogui būdingo sąlygotumo ir buvo sukaustytas savo paties idėjų. Aristotelio manymu, tai atsitiko dėl to, jog Platonui trūko patirties. Aristotelis teigia, kad reikia pradėti nuo patirties. Čia esmė ta, kad Aristotelis moko apie du patirčių tipus: apie juslėmis patiriamą vidinę subjektyvią patirtį, kaip vidinius išgyvenimus, kurie negali būti perduodami ir bendrą išorinę patirtį įgaunančią objektyvų dėmenį, kuris gali būti perduodamas ir patikrinamas. Nors bendra patirtis gali būti patiriama tik per subjektyvią patirtį (per asmens sąmonę), tačiau bendroje patirtyje išlieka visoms asmeninėms patirtims charakteringas bendras (objektyvus, t.y. universaliai apibrėžiamas) bruožas. Mokymo esmė – pažįstant pasaulį bei žmogų, sugebėti atskirti subjektyvią patirtį nuo objektyvios. Tokiu būdu atrandama, kad juslėmis ir mąstymu pagrįstas pažinimas suponuoja proto dinamizmą tiesos ieškojimui. Ir priešingai: neieškant objektyvumo – protas tampa imanentinis. Taigi Aristotelio filosofiją – tai dvasinės raidos filosofija pažįstant save, tai žmogaus bei žmonių kritiško mąstymo filosofija. Ją galima pritaikyti labai praktiškai – neužsidaryti savo vidinių siekių bei poreikių pasaulyje, idėjose bei ideologijose, bet ieškoti tiesos ir tokiu būdu ugdyti save bei drauge su kitais siekti bendro gėrio. Kadangi tokius, dar Aristotelio atrastus dalykus egzistencializmas atmeta (nes anot jų, Aristotelis yra dalis tautologijos), tuomet kyla klausimas apie jų pačių siūlomą potencialą kurti naują humanizmą, kaip žmonių gėrio visuomenę. Ar įmanoma susitarti dėl bendrų dalykų be kritiško žvilgsnio į save? Ar neturint refleksijos objektų implikuojančių Gėrį, Empatiją ir pan., galima ištirti save surandant blogį? Savaime aišku, kad tokių dalykų neįmanoma pasiekti be savęs pažinimo bei kritiško savęs vertinimo susiformavusių tradicinių objektyvių vertybių atžvilgiu.
Kaip žinoma, į Vakarų krikščionybę, Aristotelio filosofija pateko gana vėlai. Ir tai įvyko arabų filosofų dėka (sakoma, kad Avicena skaitė Aristotelio knygas apie penkiasdešimt kartų). Posūkiui į Aristotelį, didžiausią indėlį įneša teologas Tomas Akvinietis. Tačiau Rytų krikščionybėje ir toliau dominuoja Platonas bei neoplatonikai.
(Dėl proto dinamizmo filosofijoje tai čia galima pastebėti, jog tam tikri filosofijos analitikai aiškiai įžvelgia scholastikos trūkumą, privedusį prie mąstymo stagnacijos, turėjusios tiesioginės įtakos teologijai. Ilgainiui išmąstyti dalykai, scholastų buvo suvesti į apibrėžimus, nebeieškant jų formuluočių ištakų – užtekdavo pakartoti apibrėžimą ir į klausimą neva buvo atsakyta. Gilinkitės į filosofo mintį – sako nūdienos geri filosofijos mokytojai ir jeigu tos minties negalite pakartoti savais žodžiais - reiškia nesuprantate jos esmės. Krikščionybėje tai reiškia, kad pirmas dėmesys turi būtį skiriamas ne atskirų tikinčiųjų psichologizmams, bet Šv. Rašto apmąstymui ir jo pritaikymui atpažįstant save bei savo dvasines savybes atskirose gyvenimo situacijose).
Dabar galime grįžti prie su judėjimu bei materija netapatinamos sielos aristoteliškos sampratos ir pirminio Judintojo formuluotės. Čia akivaizdu, kad žmogus ir pirminis Judintojas turi bendrą dėmenį - nejudėjimą. Kitaip tariant, bendras dėmuo tai juslėmis neapčiuopiama jėga, kuri suteikia judėjimą bei formą materijai. Taigi šiuo atveju visiškai neaktualūs filosofiniai bei religiniai sielos ir dvasios skirtumai – abiem atvejais kalba eina apie nejudėjimą, t.y. nematerialumą. Čia dar kartą galima prisiminti, jog klasikinės metafizikos ir ontologijos terminai suponuoja Būtį, kaip gamtos bei žmogaus atžvilgiu veikiamą išorinę nematerialią jėgą, kuri nepriklauso nuo žmogaus sąmonės. Modernioji metafizika atmeta išorinės nematerialios jėgos klasikinę sampratą ir teigia būtį, kuri priklauso nuo žmogaus sąmonės. Tad modernios metafizikos ir klasikinės metafizikos bei ontologijos terminai suponuoja du skirtingus pasaulėvaizdžius, dėl to visų terminų sutapatinimas nelogiškas. Kita vertus, vadovaujantis šiandieninėmis mokslo žiniomis apie sąmonę, kad sąmonės esmė yra joje kuriama neturinti jokių fizinių savybių informacija, moderni metafizikos sąvoka gali būti priimtina, nes ji parodo veikiančius nejuslinius dalykus (tiesa, materialistinio pasaulėvaizdžio nuosekliam filosofui negali būti priimtinos abi metafizikos sąvokos).
((Ką šie klasikiniai ir šiuolaikiniai terminai turi bendro su empiriniu mokslu? Po Galilėjaus, moksle naujai išsirutuliojo vienalaikius įvykius suponuojanti eterio hipotezė, kuri leido aiškinti visatoje judančių kūnų sąveikavimą. Galiausiai Einšteino reliatyvumo teorija pateikia erdvėlaikinį pasaulio vaizdinį, kuriame nebelieka apriorinių laiko ir erdvės sampratų. Daug ko nebepaaiškinančią eterio hipotezę, pakeičia lauko teorija, kurioje laukas suprantamas kaip tam tikra materijos forma. Tad visata aiškinama kaip ištisinis judėjimas, kuriam galioja energijos tvermės dėsnis. Iki pat XXa. aštunto dešimtmečio, fizikai neatliko tokių eksperimentų, kuriais remiantis būtų įmanoma suformuluoti labai aiškią sampratą suponuojančią nejudėjimą, o kartu ir nematerialumą. (Tiesa, ir be tokių eksperimentų, įdėmiau pažvelgus į tam tikras fizinių procesų aprašymo bei paaiškinimo subtilybes, tokių sampratų galime rasti ne vieną). Nūdienoje, eksperimentais pagristų nejudėjimą suponuojančių formuluočių pagrindas yra tas, kad modernus fizikos mokslas susiduria su realiai egzistuojančiais, tačiau niekaip neapibrėžiamais dalykais (pvz., EPR eksperimentai akivaizdžiai parodo, kad mokslas mato tik fenomenų poveikio pasekmes). Fenomenams negalioja laiko ir erdvės, o kartu ir judėjimo - materijos mokslinės sampratos. Būtent dėl šios priežasties fenomenai negali būti nei matuojami, nei aprašomi ir todėl jiems nepritaikomas pagrindinis fizikos dėsnis – energijos tvermės dėsnis. Tad eksperimentiniame pažinime prigyja, XX amžiaus moksle rutuliota informacijos sąvoka)).
Taigi bemaž retorinis klausimas: ar šiame tekste paminėti empirinio mokslo dalykai turi ką nors bendro su tais egzistencialistais, kurie yra ateistai, o kartu ir materialistai?
Akivaizdu, kad bendro turi ir tai neginčitina - materialistų protas yra absorbuotas tikėjimo, kad sąmonė, o kartu ir būtis yra materijos raidos pasekmė. Šiandieninės sąvokos laidžia teigti, kad Aristotelio metafizika - tai pasaulio bei žmogaus pažinimui (o kartu ir žmogaus egzistencijai paaiškinti) suformuluoti postulatai, kurie nūdienoje patvirtinami remiantis moderniu eksperimentiniu mokslu.
Tačiau čia pat reikia pažymėti, kad jei XXa. pradžioje, empirinis mokslas puoselėjo viziją, kad telieka žengti vos keletą žingsnių ir bus galima galutinai paaiškinta kaip veikia gamta, tai šiandieną pažinimo realybė yra visiškai priešinga. Šiandieninio eksperimentinio bei visatos stebėjimų mokslo galimybes bei perspektyvą labai gerai iliustruoja žymus vokiečių astrofizikas Harald Lesch. Jis sako, kad jeigu mes sukviestume visus Nobelio premijos laureatus fizikos srityje ir jų paklaustume kaip veikia gamta visumoje, tai išgirstume štai tokį atsakymą: mes galime aprašyti bei paaiškinti tam tikrus atskirus gamtos procesus, tačiau labai atsiprašome - mes nežinome kaip gamta veikia visumoje.
Kita vertus, gamtos pažinime nusistovėję bei neginčitinos fizikos mokslo žinios neprieštarauja šiandieninėms formuluotėms parodančioms kosmologinį metafizinį dėmenį (kaip informaciją), kuris (kuri) kaip ir materija nepriklauso nuo žmogaus sąmonės. Taigi šiandieninis tikėjimas, kad materija gali sukurti nematerialią dvasią, sielą arba informaciją (t.y., kad dalykai turintys fizines savybes gali sukurti dalykus be fizinių savybių arba judėjimas gali sukurti nejudėjimą) - tai baisus anachronizmas.
Visa tai parodo, kad aiškinantis sąmonę marksistinis darvinizmas tėra pasaulį bei žmogų pažįstantį protą absorbavęs tikėjimas, nes šiandieną akivaizdu, jog materija pati savaime informacijos nekuria. Kita vertus, sąmonė (kaip mąstymas arba informacija) formuojasi netik minčiai reflektuojant mintį (informacijai reflektuojant informaciją), bet ir reflektuojant materiją kaip informacijos nešėją.
Išvados
Klasikinė ir egzistencializmo metafizika yra dvi radikaliai priešingos sampratos. Ontologijos ištakos glūdi Aristotelio „pirmoje filosofijoje“, kuri neatsiejama nuo teistinio pasaulėvaizdžio formavimo, dėl to klasikinė metafizika bei ontologija nėra tapati moderniajai ateistinei metafizikai. Terminas „ontologija“ gali būti taikomas tik tuomet, kai kalbame apie nuo žmogaus sąmonės nepriklausomą aukščiausią metafizinę Jėgą.
Norint esmingai įžvelgti bei paaiškinti XX a. antros pusės egzistencialistų keliamas problemas yra būtina aprėpti klasikinę metafiziką, religinę patirtį ir šiuolaikinį mokslą. Visas šias sritis vienija bendras tikslas - pažinti. Tuomet yra galimybė akivaizdžiai pamatyti, kad jau senovėje atrastiems dalykams taikant šiuolaikines pažinimo sąvokas, filosofijoje ir religijoje surasta pasaulio tvarka bei žmogaus santykis su ja, atskleidžia žmogaus egzistencinę prasmę, kaip sielos, kaip sąmonės evoliuciją.
Analizuojat žmonijos istorinę patirtį, tampa akivaizdu, kad modernus egocentrizmas, suponuojantis suabsoliutintą asmens laisvę, žmonijos dvasinės evoliucijos kelyje tėra laikinai iškilusi kliūtis, kuri, viena vertus, tam tikroje sąmonės evoliucijos pakopoje pasitarnauja kaip atsiradęs pavyzdinis blogis, o kita vertus, tokia kliūtis nepakeičia žmonijos dvasinės raidos krypties ir galiausiai, antievoliucinė kliūtis, iš žmonijos dvasinės raidos kelio nušluojama aukščiausios metafizinės Jėgos.
P.S. Papildomai apie Aristotelio metafiziką ir empirinį pažinimą. Aristotelio sielos formuluotė ir formuluotė, kad Dievas yra pirminis Judintojas, kuris nėra judinamas - tai pirminė ir pagrindinė formuluotė, kurią galima pritaikyti nūdienos akademiniams debatams tarp teistų ir materialistų. Visi kiti debatuose iškilę klausimai tėra nejudėjimo išvestinės (pvz., klausimas kaip Dievas iš nieko sukuria materiją bei kiti iškilę klausimai). Fizikos mokslo požiūriu nejudėjimas yra niekas arba nulis (kuris senovės civilizacijų mastyme bei kalboje reiškė nieką). Nejudėjimą implikuojančios ir neprieštaraujančios šiandieninės fizikos mokslo žinioms formuluotės yra pajėgios išskaidyti visas abejones dėl „stebuklų“, dėl ateistų vadinamoje tautologijoje, t.y. Biblijoje, aprašytų antgamtinių įvykių. Tokios formuluotės padaro negaliojančiais visus antropologinius bei biologinius ateistų argumentus. Negana to, šiandieninės tam tikros formuluotės paaiškiną žmogaus proto kuriamos informacijos prioritetinį santykį su jo smegenimis ir visu jo kūnu.