Ir štai čia iškart peršasi du retoriniai klausimai: ar įmanoma ką nors išvis pažinti, nepažįstant pažinimo įrankio ir, ar gali žmogus ką nors mąstyti apie egzistenciją, jeigu pasaulis ir žmogus nėra pažintas?
Tad kai kalbame apie psichoanalizę, nesuklysime, jeigu tam tikrus psichoanalitikus pavadinsime naujaisiais savęs pažinimo bei teisingo gyvenimo mokytojais. Taigi psichologijos dėka, sugražinamas ateistų naikinamas iš religinės patirties išrutuliotas krikščioniškas supratimas, kad siela gali žūti, jeigu siela absorbuoja dvasinius objektus implikuojančius blogį. Geriau pažįstant žmogaus psichiką, kartu atrandami ir pastarųjų dviejų šimtmečių modernios filosofijos ištrinti refleksijos objektai, implikuojantys žmogaus dvasinę raidą bei egzistencinės prasmės kryptį. O vertinat nūdienos empirinių mokslų žinias apie sąmonę iš akiračio reikia neišleisti ypač svaraus neurologijos teiginio, kad sąmonės esmė yra proto kuriama informacija, kuri skirtingai negu žmogaus smegenys, neturi jokių fizinių savybių. Todėl galima sakyti, kad psichoanalizė yra mokslas tiriantis sąmonės informaciją nuo kurios tiesiogiai priklauso ne tik asmens, bet ir visos visuomenės raida. Taigi tam tikrą informacijos dalį (mąstymą bei jausmus, aistras ir pan.), kaip Platonas ir Aristotelis, galime vadinti žmogaus siela - psiche. Neturinti jokių fizinių savybių ir todėl nepatiriama žmogaus juslėmis, informacija yra pati didžiausia nematoma veikiamoji jėga, kuri apsprendžia žmogaus bei visuomenės egzistenciją (būtent taip nūdienoje pasakytų Laodzi arba Aristotelis, teigdamas, kad informacija yra materijos įpavidalinimo principas). Kita vertus, juslėmis reflektuojami materialūs informacijos nešėjai (pvz., garsas, vaizdas ir pan.),kurie juslių dėka suaktyvina smegenis bei jų skleidžiamą elektromagnetinę spinduliuotę (pavadintą psichine energija). Tačiau vykstant mąstymu (minčiai reflektuojant mintį), teikiančioms išorinę informaciją juslėms dalyvauti nėra būtina.
(Šiandieną visiškai aišku, kad sąmonė yra ne vien joje esančių minčių refleksija, bet ir pasisavinimas informacijos plūstančios iš išorino pasaulio. Sąmonei visiškai nėra tinkama veidrodžio analogija, nes į sąmonę patekusi informacija išlieka. Psichoanalizės užduotis yra atrasti bei atpažinti tokią informaciją, kuri sukelia ligas. Tokiu būdu, psichoanalizė, atranda žmogaus psichinės sveikatos formulę (dėsnį): neatpažinus neigiamos informacijos - pasveikimas neįmanomas).
Neturinti jokių fizinių savybių, Informacija, suaktyvina (pažadina) fizines savybes turinčius smegenis ir toks procesas ypač akivaizdus motorikoje. Sąmonėje esanti informacija gali sukelti subjektyvius vaizdinius bei garsus (sąmonės fenomenus), dėl kurių atitikimo objektyviai tikrovei (realybei) gali kilti nemažai klausimų.
(Jog juslės suaktyvina smegenis, neurologijos mokslo visiškai nestebina - toks juslių veikimo procesas pasitelkus fizikos mokslą nesunkiai paaiškinamas. Tačiau kaip pats mąstymo procesas bei juslėmis gauta informacija be fizinių savybių sąveikauja su materialiais smegenimis, empiriniam mokslui yra iš principo paslaptingas bei neatsakomas klausimas. Informacijai suaktyvinus smegenis, padidėja jų skleidžiama elektromagnetinė spinduliuotė, kuri traktuojama kaip psichinė energija. Tam tikri neurologai, vis dar beviltiškai bando paaiškinti kaip suaktyvėję smegenys gamina informaciją, kita vertus tie patys neurologai teigia mąstymo aktyvumo svarbą, kad galėtų išlikti neuroninės jungtys bei susidaryti naujos ir smegenys bei žmogus galėtų funkcionuoti normaliai. Taigi procesas atvirkščias - informacija paveikia smegenis ir todėl smegenų ar psichinės energijos, kaip fizinių procesų, jokiu būdu negalima besąlygiškai tapatinti su smegenų atžvilgių prioritetine nematerialia informacija).
Todėl nūdienoje, akivaizdžiai naivus R. Dekarto bandymas ištrūkti nuo to kas išoriška, jusliška ir mąstant (reflektuojant) vien savo mintis pažinti pasaulį. (Paduokit man švarią lentą – sako Dekartas ir tokiu šūkiu jis radikaliai nusisuka nuo Aristotelio pažinimo metodo implikuojančio sąlytį su pasauliu. Aristotelis teigia, jog dėl skirtingų apimčių žmogaus protas niekada negalės pranokti aukščiausio Proto. Tai esminė Aristotelio įžvalga sąmonės evoliucijai, kad žmogaus protas pažinime būtų dinamiškas ir netaptų imanentinių, t.y., kad žmogus nesektų paskui iš žmogaus sąmonės kilusias idėjas ar ideologijas, o pirmiausiai ieškotų tiesos. Myliu Platoną, bet tiesą myliu labiau – sako Aristotelis).
Sekant R. Dekarto pažinimo metodu, kaip vieninteliu teisingu, rutuliojasi modernizmas, kuris galiausiai sunaikina klasikinį pažinimą, tikrovę siekianti apibrėžti objektyviai. XXa. ypač suvieši materializmas, tačiau daug ko nebegali paaiškinti, tad pastaraisiais dešimtmečiais transformuojasi į kitą materializmo formą - į modernų reliatyvizmą. Bet turinys lieka tas pats ir žmogaus sąmonė bei jos dėka vykstantis pažinimas aiškinamas materialistiškai – pasitelkiant teiginį, kad visa tėra judėjimas bei kvantinę mechaniką. Tad reliatyvizmas, klasikinę būties metafiziką radikaliai atmetama. Paminėti dalykai yra pagrindinė priežastis, nulėmusi reflektuojamo metafizinio objekto (implikuojančio pamatines Europos vertybes) pašalinimą iš filosofijos. (Klaidingas sąmonės bei pasaulio pažinimas nuo teocentrinės pasaulio sampratos nuveda į antropocentrinę, kuri nūdienoje jau yra transformavusi į suabsoliutintą egocentrizmą). Nebeieškant objektyvumo, netekus mąstymo universalijų, negali būti pagrįstos kalbos apie kritišką mąstymą, sąžinę, bendras vertybes bei pan.
Šiandieną savaime aišku, jog be sąlyčio su pasauliu, žmogus nepranoktų gyvuliškų instinktų ir sąmonės raida nevyktų išvis, t.y. mes išvis net nekalbėtume. (Bet kokios šiuolaikinės priemonės skirtos pažinimui tėra papildomas juslių sustiprinimas, pvz., kosminis teleskopas, dalelių greitintuvas ir pan., ir žinoma, - paprasčiausi akiniai). Žodžiu, dekartiško pažinimo būdo naudojimas palaipsniui stabdo sąmonės evoliuciją, bet deja, apie tai viešai ne ypač garsiai kalbama, neieškoma kultūrinio nuosmukio priežasčių. Ateities žmogaus laimei, egzistencinė psichologija bei tam tikra psichoanalizė bando sugražinti objektyvios tikrovės ieškojimų kryptį. Tiesa, šiandieninė psichologija dar gana abstrakčiai skiria gerus informacijos šaltinius nuo blogų - t.y. žalojančių sveikatą (sakant abstrakčiai, omenyje turima žmogaus kūriniai, literatūra, tapyba, muzika, įvairiausios šiandieninės medijos bei kiti informacijos nešėjai į sąmonę, pvz., Europoje jau daugmaž puse amžiaus ruošiami terapeutai, kurie atlieka gydimo muzika seansus).
Kaip žinoma, Europos kultūrinė sąmonė buvo maitinama iš dviejų pagrindinių šaltinių srūvančios informacijos – graikų filosofijos ir krikščionių religijos. Tokiu būdu buvo rutuliojama vertybinė tradicija, kuri šiandieną grėsmingai byra. O priežastis kodėl minėti kultūriniai šaltiniai baigiami užmiršti slypi pažinime.
Kad šiandieninė Europa serga, jos sąmonė (kaip mąstysena, mentalitetas) turi problemų matosi akivaizdžiai – aimanuojama iš visų pusių: gamtos alinimas, perteklinis vartojimas, malonumų bei galios siekimas nesiskaitant su priemonėmis ir pan. ir t.t. Taigi dominuoja sąmonė, kurią vaizdžiai galime pavadinti bėgimu paskui holivudiškas vertybes (tiesa, čia tik blogąją vertybių protegavimo prasme, nes Holivude sukuriami ir labai vertingi filmai Europos tradicinių vertybių atžvilgiu).
Žinoma, toks hedonistinis Europos (ir ne tik) mentalitetas - nieko naujo po Saule, nes jau senovės Indijos materialistai Čarvakos (apie 600m. pr.Kr.) teigė, kad gyvenimo tikslas – malonumas (kama), o priemonės tam tikslui pasiekti – turtas, ekonomika (artha). Moralė tėra iliuzija – teigė materialistai, nes tikra yra tik tai, kas pajaučiama jutimais, todėl bet kokios priemonės siekiant turto yra geros. Tačiau drauge atrandama ir tai, kad nežaboti malonumai labai greitai nuveda į kančią bei mirtį, todėl yra kuriama malonumų apribojimo sistemą. Kitaip tariant, gilinant pažinimą - rutuliojantis Azijos mąstymo tradicijai, jau senovėje atrandama, kad nežabota vidinė laisvė malonumams bei pan., veda prie egzistencinės kančios ir galiausiai į priešlaikinę egzistavimo baigtį. Pažinimo dėka suvokiama, kad vidinės laisvės neribojimas tėra neišmanymas (proto tamsumas), kuris iššaukia kančią (blogį). (Todėl vėliau, kamasutros šventyklos yra apleidžiamos).
Taigi jau senovės mąstymo tradicijoje (nevengiant kraštutinumų) atrandami labai konkretūs dalykai, kurie gerai paaiškina esminę šiandieninės Europos kultūrinio nuosmukio priežastį. Blogio šaknis – neišmanymas, ir jis agresyviai sugrįžta iš praeities, tad naujai prikeliami blogį suponuojantys dalykai. Jų pražūtingą poveikį nūdienoje byloja vis labiau didėjanti poreikį turinti psichologų pagalba. Modernizmui įtikinus, kad beprasmiška ieškoti objektyvios tiesos, šiandieninis kiekvienas modernus žmogus turi savo suvokiamą asmenišką tiesą, laisvę bei moralę. Kiek žmonių – tiek tiesų. Bet čia tik viena bėdos pusė. Išoriškai laisvus bei liberalius Europos (ypač vakarinės jos dalies) gyventojus matome nykstant ne tik tradiciškai kultūriškai, bet ir fiziškai. Labai sparčiai mažėjanti europinį antropologinį tipą keičia ateiviai iš Artimųjų Rytų bei Azijos, kurie su savimi atsineša gan tvirtas kultūrines tradicijas, implikuojančias vidinės laisvės apribojimus. Stebint stipresnių išlikimo bei įsigalėjimo tikrovę, pravartu prisiminti Č. Darvino evoliucijos teorijos teiginius, kad žūsta tik tie, kurie neprisitaiko prie aplinkos bei įsigali stipriausi. Tačiau stebėdami senosios Europos civilizacijos griūtį ir kartu prisimindami Č. Darviną, iškart susiduriame su stulbinančiu paradoksu: ypač moderniai suklestėję bei stiprūs Europos gyventojai nyksta ir užleidžia vietą silpniems (sakant stiprūs, omenyje turima išsivysčiusi Europos ekonomika ir kartu prisitaikymas prie aplinkos bei aplinkos pritaikymas geroms gyvenimo sąlygoms). Taigi čia peršasi atsakymas, kad Darvino teorija nebus pajėgi išsamiai paaiškinti žmogaus evoliucijos. jeigu ji akcentuos vien išorinius fizinius veiksnius, bet nebus labiau akcentuotas bei konkrečiau apibrėžtas žmogaus kultūrinis faktorius suponuojantis žmogaus vertybinius prioritetus. Trumpai tariant, evoliucijos teoriją yra skubiai būtina papildyti. Teorija privalo aiškinti ne tik fizinę aplinką, bet ir metafizinę (kultūrinę), t.y. šiandieninis pažinimas privalo giežtai apibrėžti tokius informacijos nešėjus, kurie gali užtikrinti homo sapiens rūšies ilgalaikį išlikimą.
Taigi kaip galima išsamiau pagrįsti, kad nuo kultūrinio faktoriaus tiesiogiai priklauso visuomenės egzistencija ir tokiu būdu paaiškinti evoliucinį paradoksą?
Prieš akis turint neginčijamą faktą, kad žmogaus egzistenciją lemia jo sąmonėje esanti informacija, tai pasinaudojant šiuolaikine terminologija, evoliucinis paradoksas paaiškinamas nesunkiai. (Naudojant informacijos sąvoką tampa beprasme pasąmonės sąvoka, nes neurologija neparodo tokios smegenų srities. Beprasme tampa ir filosofinė transcendencijos sąvoka, nes informacija neturi jokių fizinių savybių, ir ji egzistuoja visa persmelkiančiai, t.y. informacija randasi tiek save apibrėžiančioje sąmonėje, tiek jos išorėje).
Paradokso paaiškinimui, pirmiausiai suformuluokime štai tokį teiginį (tezę): klaidinga informacija sukuria klaidingą sąmonę, kuri veda į susinaikinimą.
(Taigi į sąmonę gali plūsti tiek egzistavimą užtikrinanti, tiek neužtikrinanti informacija. Tad egzistavimo lemiamas veiksnys yra tas, kad mąstymo proceso metu būtų kuriama egzistencinė informacija, kuri ištrintų neegzistencinę).
O dabar viskas labai „paprasta“ – norint eiti egzistavimo bei evoliucijos keliu ir kartu išsaugoti Europos civilizaciją, telieka sugebėti atskirti egzistencinę informaciją (kaip gėrį) nuo neegzistencinės (kaip blogį).
(Kad jau nuo senovės gėrio ir blogio skirimo klausimas buvo labai sunkus, byloja biblijinė mitologija bei žmonijos dvasinių ieškojimų istorija iki Kristaus. Po Kritaus mokymo rutuliojama kultūrinė tradicija, kurioje vis aiškiau sugebama skirti gėrį nuo blogio. Kartu suprantama, kad tai sąmonės dinamiškas, evoliucinis procesas. XX a. antrosios pusės ateistiniai egzistencialistai reflektuoja savo modernistines mantras, t.y. klaidingas idėjas bei teorijas kilusias iš klaidingo pažinimo metodo, kuris galiausiai ir suformuoja jų klaidingą sąmonę, o po to beviltiškai ieško atsakymo dėl pasaulio blogio. Grąžomos rankos dėl naujomis sąlygomis, nauja forma užgimstančio nužmogėjimo. Ir tokus dalykus vaizdžiai parodo ateistas Sartras savo romane „Šleikštulys“).
Betgi dar sąlyginai neseniai Europos civilizacija pavojus tarsi nekilo. Priešingai - dar Hegelis, „Dvasios fenomenologijoje“ išsako sistemingai pagristą mintį, kad Rytuose, užgimusi žmonijos dvasia, Europoje išsiskleidžia brandžiausiai - nuo abstraktybės prie konkretybės (pasak Hegelio, tai ypač pasireiškia germanų tautų kultūrose). Kas mąsto abstrakčiai tas yra neapsišvietęs, primityvus - 1807 metais rašo Hegelis.
(Protestantui Hegeliui akivaizdu, kad blogio ištrynimas iš sąmonės - tai visuomenės dvasinės raidos procesas, deja, neapseinantis be žmonių vaidų bei karų, todėl jis, pradžioje pritaria Prancūzijos revoliucijai ir palaiko Napoleoną, tačiau vėliau savo nuomonę keičia. Norėdamas atrasti tikrąją ontologija kaip pirmąją metafiziką, savo dialektikoje, Hegelis, Aristotelio teiginį, kad Dievas yra „minties mintis“ tad Dievas yra dvasia, savo dvasią sutapatina su Dievo dvasią. Tokiu būdu, Hegelis pateikia mintį, kad Dievas tėra idėja esanti žmogaus prote. Taigi Hegelis, atveria duris filosofiniam ateizmui, kuris galiausiai pagimdė tris pražūtingas ideologijas. Iš jų, dvi jau spėjo pademonstruoti akivaizdų nužmogėjimą, o trečioji subtilesnė, ji dar šliaužia - tai vartojimo bei turto lenktynės vedančios į globalią Žemės katastrofą).
Kaip žinoma, Hegelio laikais dauguma europiečių reflektavo teologiškai apibrėžtus religinius objektus. Bet sąmonę į praeitį bloškianti ateistinė abstrakcija jau veržėsi pro Europos langus (Čia gerokai pasidarbavo A. Schopenhaueris siūlydamas Dievą pakeisti menu. Tačiau vėliau, F. Nietzche, pateikia ypač įžvalgią mintį, kad Dievą keičiant į garbinančių Dievą – Asmenį sukurtus kūrinus, Dievas negalės būti galutinai ištrintas iš sąmonės).
Tad evoliucijos paradokso paaiškinimui yra svarbu parodyti kaip sielos pažinimo dėka, surandami senieji refleksijos objektai implikuojantys egzistencinę informaciją (gėrį).
Graikijoje, mokymai apie vidinį savęs pažinimą tiek be religinio dėmens (tiesa, garsusis „pažink save patį“ iškaltas Delfų šventykloje), tiek su religiniu dėmeniu, buvo žinomi jau nuo senovės laikų. ((Pvz., graikai, savo šventyklose (o drauge ir gydyklose) religinį dėmenį naudojo sapnų analizei, kaip informacinio ryšio užmezgimą su aukštesne (išorine) tikrove, kad būtų galima nustatyti sudėtingesnių ligų priežastį (kitaip tariant, žmogui reikėjo išsiaiškinti kas jame nepatinka dievams)). Po to kai į graikų mąstyseną įžengia Sokratas, kuris užuot išdavęs savo vidinius įsitikinimus verčiau pasirenka mirtį, Graikijoje, iškeliamas žmogaus egzistencinis klausimas. (Suklesti filosofinės mokyklos, kuriose keliami dorybių ugdymo bei nuo jų priklausomo gyvenimo kokybės klausimai. Tokiose mokyklose, išskyrus epikūrininkus, Sokratas pripažįstamas autoritetu. Sokratui charakteringas religinis dėmuo, parodantis jo mąstomų dievų savybes. Pieš mirtį, Sokratas savo mokiniams sako, kad jo atrasti vidiniai dalykai brangūs ne tik jam – anot Sokrato, jie ypač patinka dievams).
Taigi savęs pažinimas buvo viena iš svarbiausių mąstymo krypčių. Platonas sakė, kad aistros tai sielos būsenos (afektai) bei ligos, tačiau aukštesnė sielos dalis – įniršis yra gėris, nes iš jo gimsta iniciatyva bei narsa. Bet vėliau, etikos suabsoliutinimą pranokstantys stoikai, tokį platonišką teiginį atmetė ir laikėsi minties, kad aistros savo esmėje yra ydingas dalykas - tai sielos ligos ir be to aistros prieštarauja sveikam protui. Šias stoikų mintis perima pirmųjų amžių krikščionys – dykumos tėvai. Savęs pažinimas buvo išrutuliotas metodiškai tiriant aistras, jas klasifikuojant ir paaiškinant jų poveikio pasekmes. Stengiantis nenukrypti nuo Kristaus mokymo, ligas sukeliančios aistros buvo personifikuotos kaip šėtonas -piktoji dvasia, o gėris traktuojamas kaip esminė žmogaus sielos dalis, kuri yra iš Dievo, t.y. buvo teologiškai konkrečiai apibrėžtas ir atskirtas blogis nuo gėrio. (Šiandieną yra literatūros, kurioje psichologijos specialistai teigia, kad dykumos tėvų atrasti dalykai savo esme atitinka nūdienos psichologijos pačias giliausias įžvalgas bei aiškinimus analizuojant psichinės sveikatos sutrikimus, tačiau naudojant sąlyginai kitokią terminologiją).
Vertinant šiuolaikinę psichoanalizę tai religinis dėmuo dalinai išlieka nes žinomos dvi psichoanalizės kryptys: materialistinė - ateistinė (froidišką) ir teistinė (pvz. K.G. Jungo formuluotėse apie kolektyvinę pasąmonę, galime įžvelgti išorinį intelektualinį dėmenį individo sąmonės atžvilgiu. Žinoma, nūdienoje religinis dėmuo ryškiausiais priklausomybių ligų gydimo tam tikrose metodikose, kuriose akcentuojamas kreipiamasis į aukštesnę išorinę jėgą). Krikščioniško mokymo apie sielą esminis skirtumas nuo ateistinės psichoanalizės, kad religiniuose mokymuose teigiamas sielos amžinumas, o ateistinėje sampratoje tokio amžinybės matmens nėra. Prie didžiųjų ateizmo ideologų. priskiriamas Froidas, klasikinę sielos sampratą tiek suvulgarina, kad iš jos telieka dauginimosi bei išgyvenimo instinktai. (Akivaizdu, kad Froido psichoanalizė ypač ženkliai prisideda prie neegzisrencinės informacijos).
Taigi kalbant apie tam tikros psichoanalizės dėka atrandamus modernizmo išbarstytus dalykus, esmių esmė, kad jau tiek stoikų, tiek pirmųjų dykumos tėvų savęs pažinimo patirtis atskleidžią štai tokią socialinę tikrovę: neįmanoma sukurti bendro gėrio siekiančios visuomenės, jeigu jų nariai pasiliks klaidingoje sąmonėje, t. y. bus neišmanėliai ir apsiribos instinktais bei iš jų išplaukiančiomis aistromis. Tad gėrio šaknis glūdi vidinės laisvės apribojime, t.y. pažinime, išmanyme. Blogio galutiniam ištrynimui iš sąmonės, neužtenka sąmoningumo bei gėrio idėjos refleksijos. Toks dalykas įmanomas tik su religiniu dėmeniu – kaip asmens giliausio meilės santykio (agape) su Dievu – Asmeniu, kurio žmogus nebegali išduoti (tai pranoksta sąmoningą valios aktą). Tokiu būdu ugdomas įsijautimas į kitą (empatija) be kurio sukurti gėrio visuomenę neįmanoma. Tačiau čia dar ne viskas. Drauge atrandama, kad žmogus nėra savo dvasinės raidos vadovas - jo mąstymas privalo turėti bendro objektyvaus Gėrio (Dievo) kryptį. Štai kur slypi darvinistinės teorijos paradokso paaiškinimas: išskirtinę gyvūnų rūšį - žmogų, evoliucija, kaip egzistencinė informacija, priverstinai tempia bendro Gėrio kryptimi, kurio objektyvią sąvoką rutuliojo pažinimą plėtojanti tam tikra Vakarų filosofija bei teologija. (Evoliucinį principą, žydai patiria dar iki Kristaus, deja, jie neįžvelgia evoliucinio dinamizmo. Evoliucinis dinamizmas ypač akivaizdus Hegelio filosofijoje). Taigi nenorit išnykti nuo Žemės paviršiaus yra būtina išsivaduoti iš klaidingos sąmonės, t.y. privalu atpažinti klaidingus reflektuojamus objektus ir nuo jų atsiriboti. Savaime aišku, jog siekiant tokio tikslo yra būtini atitinkami mokytojai bei jų pavyzdžiai. Tik tuomet įmanoma siekti empatinės būsenos pranokstančios sokratišką (šiandieniniame sąmonės evoliucijos etape nebepakanka sokratiškos gėrio meilės sampratos, kuri neįmplikuoja krikščioniškos empatijos). Taigi vakarietiškos kultūros raidai neužtenka išorines laisves ribojančio įstatymo, bet niekaip negalinčio apriboti nežabotoje vidinėje laisvėje suponuojamų instinktų bei jų diktuojamų poreikių, kurie galiausiai pasireiškia kaip asmeninis ir socialinis blogis (antikultūra).
(Dėl mokytojų tai omenyje turima tokie mokytojai, kurie sugebėtų paaiškinti, pavyzdžiui, ką galėtų reikšti šių metų Vilniaus knygų mugės į abstrakciją kviečiantis pastmodenistinis šūkis, kad „reikia gyventi be formulių, reikia būti atviram“. Tokį pamokymą gyvenimui blogąją prasme, savo ieškojimuose pasaulis jau yra išbandęs, tad šiandieną paraidžiui jį suprantantys – tai geriausiu atveju būsimi pacientai laukiantys prie psichoanalitiko kabineto durų).
Taigi egzistencinė psichologija ir tam tikra psichoanalizė, palaipsniui sugražina teisingą pasaulio pažinimo metodą. O tai reiškia, kad būtina atsisukti į sąlytyje su pasauliu gyvenusios žmonijos patirtį, į objektyvios tikrovės, o kartu ir tiesos ieškantį pažinimą, kuris nūdienoje implikuoja išrutuliotą būties metafiziką bei teologiją. Į tokią teisingą sąmonę, galinčia išgelbėti pasaulį, pakviečia Heideggeris (deja, tik vėlyvuose apmąstymuose) ištardamas žodį „Dievas“. Šis žodis, Heideggeriui nėra abstrakcija, jis suponuoja tradicinę krikščionišką Dievo sampratą bei teologiją (kurią jis ankstyvųjų ieškojimų kelyje atmetė kaip žlugusią metafiziką).
P.S. Papildomai dėl reliatyvizmo.
Ypač savo klaidingu bei anachronistiniu pažinimu išsiskiria modernus „mokslinis“ reliatyvizmas, kuris įrodinėdamas objektyvios tikrovės, o drauge ir tiesos pažinimo negalimumą, remiasi žiniomis iš fizikos mokslo - judėjimu ir dalelės neapibrėžtumo principu. Mąstymą bei informaciją laikydamas fiziniu procesu, kur judėjimas vyksta pasiekdamas šviesos greitį, reliatyvizmas teigia, kad net neverta formuluoti klausimo apie tikrovę, nes tikrovė per tą laiką jau bus pakitusi. Argumentas implikuojantis neapibrėžtumo principą yra tas, kad jokių fizinių savybių neturintis mąstymas bei informacija yra prilyginama kvantinėm dalelėm (materijai) ir teigiama, jog apie objektyvumą negali būti nė kalbos, nes Heizenbergo neapibrėžtumo principas sako, kad vienu ir tuo pačiu laiko momentu negalima matuoti dalelės greičio ir jos lokalizuoti. Tokį dalyką galbūt vaizdingiau paaiškina neatsiejamas nuo neapibrėžtumo principo, N.Boro papildomumo principas. Jis teigia, kad vienu ir tuo pačiu laiko momentu negalima stebėti dviejų reiškinio pusių, t.y. vienu ir tuo pačiu laiko momentu, galima matuoti, tik arba dalelę, arba bangą. Taigi neapibrėžtumo bei papildomumo principas (kaip vienas ir tas pats dalelės neapibrėžtumo principas) teigia, jog kvantų judėjimo apibrėžti objektyviai neįmanoma. Tokį materijos pažinimo dalyką, reliatyvizmas pritaiko sąmonės veikimo kaip mąstymo paaiškinimui ir teigia, kad tikrovės, o juolab jos objektyvumo paieškos neįmanomos.