Štai klausimas, į kurį privalo atsakyti filosofija, norinti pagrįstai kalbėti apie žmogaus bei visuomenės kultūrinę raidą.
Tarsi remiantis mokslu, materialistinė bei XXa. modernioji filosofija suponuoja demokritišką sąmonės veikimo principą, kuris reiškia ir formuojamų pasaulėžiūrų pagrindus. Todėl pradžioje būtina atsakyti į štai tokį klausimą: ar šiandieninių mokslo žinių kontekste, pasaulį bei sąmonę galima paaiškinti vien tik medžiagos dėka, t.y., mechanistiniu principu1?
Mokslinė formuluotė sako, kad sąmonė yra išsivysčiusi nervų sistema reflektuojanti aplinką. Kita vertus, neurologija teigia, jog apie sąmonę labai mažai ką galima pasakyti.
Taigi kodėl iki šios dienos vis dar nėra fizikinės, biologinės ar modelinės teorijos, kuri galėtų pilnai paaiškinti sąmonę?
Esmė ta, kad mokslas tegali kalbėti apie smegenyse vykstančius medžiaginius - mechanistinius procesus, t.y., chemines reakcijas, elektros srovės impulsus ir su jais siejamą motoriką bei smegenų aktyvumo zonas. Kartu pažįstamas ir paaiškinamas juslinis mechanizmas. O kur gi išsamesni paaiškinimai apie taip vadinamus mentalinius procesus - protą ir jo dėka vykstantį mąstymą?
Kas apriboja mokslo galimybes galutinai pažinti sąmonę? Kodėl tam tikrų neurologijos mokslo atstovų bandymai aiškinti sąmonę smegenų mirties metu, pavirsta į akivaizdžią spekuliaciją?
Į pastaruosius klausimus tėra vienintelis pagrįstas atsakymas: mokslą riboja tai, kad su smegenimis siejamos mintys nepriklauso fizikos arba biologijos mokslo aiškinamam gamtiniam (fiziniam, medžiaginiam) pasauliui. Kitaip tariant, sąmonė turi ne tik gamtinį, bet ir negamtinį dėmenį.
Kaip turėtume suprasti negamtinį dėmenį gamtamokslio žinių kontekste ?
Negamtiškumo sąvokos esmę galima tapatinti su Aristotelio „nejudėjimo“ samprata. Žvelgiant iš šiandieninių medžiagos pažinimo ir kosmologijos perspektyvų, aristoteliškas nejudėjimas tapatintus erdvės neegzistavimui. Tai kartu reiškia ir medžiagos mokslinės sąvokos negalimumą (medžiagos pradžia – kvantas (fil. sąv. daiktas) privalo judėti ir apibrėžti tam tikrą erdvę , t.y., kvantas negali būti paaiškintas be erdvėje vykstančio ir kartu erdvę apibrėžiančio banginio proceso). Tad aiškinant gamtinį pasaulį, daiktas ir erdvė negali būti atskiriami. Tačiau gamtinė tikrovė be negamtinės tikrovės dėmens - nėra objektyvi tikrovė. Moksle, nemedžiaginės tikrovės realybę pagrindžia tam tikras nemechanistinis medžiagos susietumas, kurio egzistavimo faktas panaikina ne bet ką, o pačios medžiagos ir erdvės mokslinę sampratą2. (Medžiaginį susietumą, nesuponuojantį jokios mokslui žinomos jėgos, fizikai pavadina fenomenu, t.y., realiai egzistuojančiu reiškiniu, kuris negali būti paaiškintas fizikos mokslu. Žinoma, tai sugriauna klaidingą materialistinį tikėjimą, jog mokslas su tokiu faktu niekada nesusidurs).
Taigi gamtinio pasaulio aiškinimo kontekste, neišvengiamai iškyla štai toks klausimas: jei sąmonės samprata neatsiejama nuo medžiagiškų smegenų, o mentalinė sąmonės dalis negali būti paaiškinta medžiagos dėka, tai kaipgi tuomet suprasti sąmonės veikimą?
Lengviausiai įsisavinimas paaiškinimas yra analogija su nemechanistiniu medžiagos susietumu, t.y., mentalinės sąmonės dalies negalima tapatint su fiziniu pasauliu, kurį apibrėžia medžiaga ir erdvė. Tai reiškia, kad mentalinė sąmonės dalis – protas niekada negalės būti paaiškintas medžiagos judėjimu.
Tad kaipgi realiai veikia sąmonė, jai pažįstant pasaulį?
Pažinimo procesas vyksta mentalinei sąmonės daliai – protui, gebant kurti informaciją apie juslių dėka gautus signalus, kurie yra medžiagos judėjimas. (Reikia pastebėti, jog mokslininkų - eksperimentatorių sukurtos bet kokios techninės priemonės medžiagos bei pasaulio pažinimui, tėra žmogaus juslių galimybių išplėtimas). Juslių dėka, t.y., mechanistiniu principu į žmogaus smegenis patekusius signalus pasisavina mentalinė sąmonės dalis, kuriai nebegalioja signalams galiojantys fizikos dėsniai. Tai rodo du pagrindinius dalykus: pirmą, proto negalima tapatinti su medžiaga ir antrą, jokios informacijos medžiagoje (signaluose) nėra. Informaciją sukuria protas. Taigi jei medžiaga nesukuria informacijos ir ta medžiaga su protu neturi mechanistinės sąveikos, tai galima teigti, kad protas egzistuoja nepriklausomai nuo medžiagos. Protą vertinant iš visatos (kaip medžiagos) atsiradimo kosmologinės perspektyvos, tampa akivaizdu, jog gimusi medžiaga neišrutuliojo jokio mokslui žinomo ryšio su protu. Kadangi protas medžiagiškai neapibrėžiamas, tai neginčytina, jog protas nėra medžiagos raidos pasekmė. Tačiau kalbant apie jusles, galima būtų teigti, jog jos yra medžiagos struktūrizacijos rezultatas. (Žinoma, čia būtinai kyla klausimas dėl negamtinės dimensijos prioriteto medžiagai). Taigi sąmonę sudaro juslių ir proto nemechanistinio susietumo vienovė. Tokiame sąmonės egzistavimo bei veikimo principe, turi būti labai gerai suprantama „grynojo proto“ sąvoka.
(Beje, šis principas leidžia naujai pažvelgti į filosofijoje kontraversiškai vertinamą „Mąstau, vadinasi, esu“. Tokia „esu“ samprata tai ne kas kita, o klasikoje ir scholastikoje atskirtų matomo ir nematomo pasaulių suplakimas į vieną. Kitaip tariant, besąlygiškai sutapatinus protą su juslėmis, sąmonėje, gimsta pasaulio medžiagiškas vaizdinys).
Apibendrinimą galima suvesti į dvi koncepcijas.
Pirma; Judėjimas, (t.y., daiktas ir erdvė) apibrėžia protui pažįstamo gamtinio pasaulio egzistavimą. Gamtinio pasaulio dėka, galima paaiškinti su juslėmis siejamą sąmonės dalį.
Antra; Nejudėjimas, (t.y., veikimas, kurio neapibrėžia daiktas ir erdvė) reiškia negamtinio pasaulio egzistavimą, kuris turi nemechanistinį susietumą su gamtiniu pasauliu. Medžiaga ir erdve neapibrėžiamam protui paaiškinti, galima remtis fizikos moksle atrasta nejudėjimo sampratos analogiją.
Antrajai koncepcijai reikalingas štai toks komentaras: negamtinio pasaulio samprata nieko bendra neturi nei su spekuliatyviąją filosofiją, nei su transcendencija, kadangi negamtiškumas yra gamtos pažinimo mokslų konstatuota realybė. Protas neatlieka kažkokio tai savęs peržengimo į nemedžiaginę dimensiją (nes jis tai dimensijai priklauso), bet sukuria savo paties raidai reikalingą pažinimo informaciją apie juslių dėka gautus signalus.
Taigi susipažinus su gamtine ir negamtine sampratomis bei sąmonės veikimo principu, galima labai lakoniškai peržvelgti žmonijos esminius filosofinius ieškojimus.
Pirmiausia, reikalinga suskirstyti filosofijas į dvi pagrindines jų ištakas. Pirma - filosofija gimusi iš klausimo. Antra - filosofija gimusi iš atsakymo. Filosofijai gimusiai iš klausimo priklauso vienintelė graikų filosofija, o visas kitas galima priskirti filosofijoms, kurios gimė iš tam tikrų atsakymų, arba tikėjimų (pvz., daoizmo, konfucianizmo, budizmo, krikščionybės, islamo, modernizmo, ateizmo, marksizmo filosofijos ir visos kitos, kurias dar galbūt galima pavadinti filosofijomis).
Akiratyje išlaikant šiandieninio gamtamokslio žinias, glaustai apžvelgsime graikų pasaulio pažinimo raidos esminius aspektus. Antikos ieškojimus pakomentuosime iš pasaulio mokslinio pažinimo perspektyvos. Atlikus pastarąją užduotį, bus galima konceptualiai įvertinti kitas filosofijas.
Graikams, Aristotelis pateikia visiškai naują kosmologiją. Jo išmąstymai apie pirminį Judintoją, grynąjį Protą, aukščiausią Būtį, galiausiai apibendrinami Dievo sąvoka. (Aristotelio mąstymo proveržį parodo tai, kad graikų kosmologinis chaosas teigia dar prieš pasaulio pradžią egzistavusį judėjimą). Savo teorijoje parodydamas, jog idėjų daiktuose nėra, Aristotelis, pasaulio pažinime pranoksta ikisokratikų bei Platono panteistinę pasaulio sampratą. (Nepanteistinė pasaulio samprata yra mokslu pagrįstas žinojimas, jog medžiaga, o kartu pasaulis ir žmogus, negali būti objektyviai paaiškinti dėka žinomos gamtinės simetrijos. Žinojimas, kad medžiaga pati savaime nesukuria jokios informacijos, protui neleidžia pasilikti panteistiniame pasaulio vaizdinyje). Filosofinis pasaulėvaizdis su grynojo Proto dėmeniu (negamtiniu dėmeniu) – tai milžiniškas šuolis žmonijos mąstysenoje. Remdamasis šiuo dėmeniu, Aristotelis padaro dar vieną proveržį kritiško mąstymo linkme. Jis parodo, jog žmogaus protas negali pranokti grynojo Proto, t.y., pasaulį pažįstantis protas negali susitapatinti su grynuoju Protu ir taip Jį galutinai pažinti. Priėmęs pastarąjį sprendinį, žmogaus protas tampa dinamiškas bei kritiškas. Kartu tai lemia naują laisvės sampratą, kuri apibrėžiama atsižvelgiant į ieškomą pasaulio tvarką.
Kita vertus, klausimų dėka priėjus išvados, jog egzistuoja grynasis Protas, tarsi gimsta nauja filosofija – filosofija iš atsakymo. Tačiau surasti atsakymai yra būtinas procesas proto dinamizmui ir iš jo išplaukiančiai kultūrinei raidai. (Atsakymai - tai tarsi pažinimo statinio pamatų akmenys. Moksle tai eksperimentiniai faktai, kuriais remiantis kuriama gamtinio pasaulio pažinimo mokslinė sistema). Suradus neginčijamai egzistuojantį dalyką (kaip tam tikrą tiesą), tolimesnis klausinėjimas „ar tai tikrai tikrovė?“, turėtų būti siejamas su pakitusios sąmonės klausimu į kurį atsakinėja nūdienos psichiatrija. Atrasta tikrovė nieko bendro neturi su Sokrato pažinimo - žinojimo pakopa - „Aš žinau, kad nieko nežinau“. Pagrindžiant pastarąją mintį, iš akiračio turime neišleisti senovės filosofinių ieškojimų bendro konteksto bei to, kad graikus buvo pasiekusios kitų kultūrų kosmologijos. Taigi Sokrato ištara rodo pasaulio tvarkos ( anot graikų, kurią nustato dievai) ir žmogaus santykio su ja sudėtingumą bei galutinį neapibrėžtumą. Labai svarbu pastebėti, jog nuo Sokrato asmens pradėtas kelti egzistencinės prasmės klausimas, paliečia žmogaus laisvo vidinio apsisprendimo ir pasaulio tvarkos santykį. Tai esmingai formuoja moralines nuostatas.
Dabar galima iškelti štai tokį klausimą (o iš tiesų tai pakartoti seniai pamirštą): ar Aristotelio atrastas grynasis Protas (pirminis Judintojas) yra realus ir nepriklausomas nuo žmogaus sąmonės, ar grynasis Protas tėra žmogaus proto suformuluota idėja – tam tikras proto sukurtas idealizmas?
Taigi apie kokią būtį kalbėjo Parmenidas – nepriklausomą ar priklausomą nuo žmogaus sąmonės?
Klausimai neatsiejami nuo to kaip graikai suprato trūnųjį ir netrūnųjį pasaulius. Bendraudamas su deive, Parmenidas tarsi sujungia netrūniąją dievišką būtį su žmogiškąją - trūniąją. Parmenidui tai reiškia būties kelią, t.y., kelią, kuriuo privalo žengti filosofas. (Tiesa, bendravimas priklauso religinei plotmei, o ne filosofinei). Pasaulio raidoje, deivė užima tam tikrą hierarchinę pakopą. Akivaizdu, jog Parmenidas negalėjo manyti, jog pati pirminė dievybė sukūrusi pasaulį galėtų priklausyti nuo jo proto (ta prasme, kad dievybė yra žmogaus proto dėka sukurtas personažas kaip prote gimusi idėja). Tokiu būdu, Parmenidas, trūnųjį pasaulį buvo aiškiai atskiręs nuo netrūnaus.
Neabejotina, jog šiandieną įžvelgiamas nejudėjimo aspektas egzistuoja nepriklausomai nuo žmogaus sąmonės. Nejudėjimo aspektas yra analogiškas Parmenido suvokiamam netrūniam pasauliui ir Aristotelio grynajam Protui (kaip nejudančiam pirminiam Judintojui). Todėl galima teigti, kad grynojo Proto samprata yra realistinė, o ne idealistinė.
Taigi norint pagristai kalbėti žmogaus egzistenciniais bei socialiniais klausimais, pirmiausiai būtina įsisavinti objektyvų pasaulėvaizdį, t.y., realų pasaulėvaizdį, kuris turi medžiaginį ir nemedžiaginį dėmenis. Labai svarbu suprasti, jog tarp tų dėmenų egzistuoja juslėmis (omenyje turint ir mokslines eksperimentines priemones) neperžengiama skiriamoji linija. Priešingu atveju, protas ištisai suksis uždarame materialistiniame, arba panteistiniame pasaulio vaizdinyje. Kitaip tariant, juslinių signalų mechanistinį veikimą sutapatinus su protu, neišvengiamai bus užsidaroma jusliniame pasaulėvaizdyje 3. Toks pasaulėvaizdis darys įtaką žmogaus kritiškam mąstymui bei sąmoningų apsispendimų motyvacijai. Todėl nepaisant mąstymo pastangų (t.y., filosofo kuriamų naujų terminologijų bei filosofijų), galiausiai protas pasiliks prikaustytas prie savo idėjų. Atskirų filosofų idėjas apjungus į gaires modernios visuomenės raidai, tokiai visuomenei atsiveria tiesus kelias į tam tikros ideologijos spąstus (pvz., liberalizmo).
Iš paminėtų dalykų, galima pastebėti, kad visos filosofijos kilusios iš atsakymo ir tikėjimo pagrįstos klaidinga kosmologija (išskyrus išplaukusias iš judaizmo, t.y., krikščionišką ir islamo). Iš to seka klaidinga žmogaus samprata, o kartu ir visa grandinė problematinių žmogaus bei žmonijos dvasinės – kultūrinės raidos aspektų. Akivaizdu, jog neturint teisingos pasaulio sampratos, atsakomieji veiksmai į pasaulį negali būti vaisingi. Tiesa, paminėti dalykai ypač aktualūs tik vakarietiškam modernizmui, nes Tolimųjų Rytų sąmonėje labai stipriai įsitvirtinęs tikėjimas pasaulio tvarka (kaip patirties dėka surasta tam tikra Tiesa).Tolimųjų Rytų filosofijose, pasaulio tvarkos pažeidimas yra tapatinamas su priežastimi iš kurios kyla neigiamos fizinės ir socialinės pasekmės. Rytų mąstysenoje, priežasties – pasekmės samprata, – tai vertybių stabilumo ašis apie kurią sukasi rytietiška civilizacija.
. Nors senovės filosofijos turi pasaulio tvarkos dėmenį galinti užtikrinanti kultūrinį stabilumą, tačiau kalbant apie proto kritiškumą, jo laisvę ir priimamų sprendinių motyvaciją, iškylą štai toks klausimas:
Ar proto sprendimas atsakomajam veiksmui į pasaulį atspindi žmogaus laisvus mąstymo (dvasinius) procesus, ar proto sprendimas tėra motyvuotas baime pažeisti pasaulio tvarką? (Kitaip tariant, ar priimdamas sprendimą protas žino, jog jis yra laisvas?).
Sokratišką savęs pažinimo liniją ir iš to išplaukiančią apsisprendimų motyvaciją, daugmaž po pusantro tūkstančio metų, puikiai iliustruoja Bagdado moters filosofinis personažas (omenyje turima su Aristoteliu siejama islamo filosofija). Bagdado gatvėse pasirodo moteris nešina ugnies fakelu ir ąsočiu vandens. Į žmonių klausimus moteris atsako, jog ji nori sudeginti rojų, o pragarą užpilti vandeniu, kad galėtų sužinoti kokia ji yra iš tikrųjų.
Būtent čia slypi esmių esmė, kalbant apie žmogaus proto laisvę – jo kritišką mąstymą bei nuo to neatsiejamą dvasinę raidą. Bagdado moters personažas suponuoja visų judėjiškos kilmės religijų bei su jomis siejamų filosofinių ieškojimų branduolį, kuris gali užtikrinti kultūrinį stabilumą. Taigi paminėtas religijas išpažįstančiųjų prote, kritiško mąstymo procesas yra dvasinės raidos pagrindas. Analogišką kritiško mąstymo liniją sunku įžvelgti Tolimųjų Rytų filosofijose, jau nekalbant apie vakarietišką modernizmą. Tačiau Rytų sąmonėje dominuojantis tikėjimas pasaulio tvarka, kompensuoja kritiško mąstymo stygių ir užtikrina rytietiškos kultūros tęstinumą. Deja, to negalima pasakyti apie modernizmą. Tikėdamas klaidingomis pasaulio ir sąmonės sampratomis, modernizmas, atmeta klasikos ir iš jos sekančius vėlesnius filosofinius ieškojimus. Galiausiai tai veda į imanentines, o kartu ir į ideologines sąmones.
Pavyzdžiui, su humanizmu siejamame liberalizme prisimenamas Sokratas kaip apsisprendęs ir pasiaukojęs laisvei. Ir iš tiesų, laisvė ir humanizmas – tai dvi pusės tos pačios monetos. Tačiau liberalizme nėra net menkiausios užuominos apie Sokrato ieškomą tiesą apie žmogų, savęs pažinimą bei klasikoje pripažįstamą pasaulio tvarką. Liberalizmas atmeta objektyvios tiesos bei tikrovės paieškas. Taigi čia tiesa, laisvė bei tikrovė yra subjektyvi (anot liberalizmo - individuali vertybė). Suabsoliutinta laisvė trina visas ankstesnes moralines nuostatas. Taip žodis „sąžinė“, netenka tūkstantmečiais rutuliotos sampratos, kuri kartu reiškė ir tai, kad žmogaus prote slypi jo paties laisvę apibrėžianti vertybinė dimensija. Todėl tokių dalykų neatradęs, liberalus individas, jį socialiai integruojanti apsisprendimą priima ne laisvu savo proto sprendiniu, bet bijodamas kito liberalaus visuomenės nario (arba bijodamas visuomeniškai priimto įstatymo). Betgi tai, prieštarauja deklaruojamai laisvei. Paminėti dalykai atskleidžia paradoksą: vadinamas liberalus individo protas iš tiesų nėra laisvas – jo protas sąlygotas baimės. Iš to seka, kad liberalizmas nėra filosofija, o iš tikėjimo laisve kilusi sofistinė ideologija. Remiantis tokia ideologija kuriama visuomenė negali turėti perspektyvos, nes individo subjektyvios tiesos, laisvės bei tikrovės sampratos, neišvengiamai veda į tų individų konfliktus, o kartu į jų kuriamos civilizacijos krizę. Negana to, kalbant apie liberalizmo pasaulėžiūros sąlygoto individo pastangas apmąstyti krizės priežastis, galiausiai paaiškėja, kad tokios užduoties jo protas nėra pajėgus išspręsti. Ir iš tiesų, kaipgi galima suderinti laisvę varžantį sartrišką „kitą“ su laisvu sokratišku pasiaukojimu dėl „kito“? Kadangi čia du priešingi laisvės sampratų poliai kaip du skirtingi civilizacijų keliai, tai kaipgi tuomet įmanoma kryptingai apibrėžti humanizmą ? Į pastarąjį klausimą labai esmingai yra atsakęs Parmenidas. Šiandieną tai skambėtų taip: liberalizmas - tai bandymas iškart eiti dviem skirtingais keliais. Parmenido apibūdinimus (apie skirtingais keliais einančius) sugretinus su judėjiško tikėjimo tradicija, apie liberalizmo ideologus galima pasakyti, kad tai žmonės, kurie neatskiria savo kairės kojos nuo dešinės. (Vakarietiškos civilizacijos labui, joje, liberalizmas dar nepasiekė ištisai dominuojančios padėties).
Išvada:
Modernus protas privalo pasisavinti šiuolaikinio mokslo žinias, kurios veda prie objektyvios tikrovės sampratos. Filosofijai, tai pagrindžia naują žvilgsnį į aristotelišką kosmologiją, į tiesos, sielos, grynojo Proto bei kitus klausimus. Nuo tokių klausimų detalesnio išskleidimo, tiesiogiai priklauso žmogaus samprata, visuomenės išsilavinimo lygis, o kartu ir jos atsparumas ideologijoms. Paprastai, ideologijoms neatsparios visuomenės sąmonėje dominuoja materialistinis arba panteistinis pasaulėvaizdis ir jį reflektuojantis individo imanentinis - nekritiškas protas.
Paaiškinimai:
1 Mechanistinis principas veikia visuose eksperimentiniam mokslui žinomuose medžiagos būviuose bei jų sąveikos jėgose. Kartu mechanistinis principas reiškia judėjimą, kurio galimas maksimalus greitis – tai šviesos greitis vakuume.
2 Pastaruoju metu atskiros eksperimentatorių grupės patvirtina dar Einšteino pasiūlytą mintinį eksperimentą: „baisus veikimas per atstumą“ (ang. „spooky action at a distance“). Nūdienos eksperimentų rezultatai parodo, jog kvantinės dalelės tarpusavyje sąveikauja greičiu, kuris tūkstančius kartų didesnis nei šviesos greitis vakuume.
Toks veikimas nepaaiškinamas mokslui pažįstamo kontinuumo sąlygomis (kitaip tariant, veikimas pranoksta bangine funkcija aiškinamą medžiagiško tolydumo terpę).
Nūdienos eksperimentai patvirtina kvantinio susietumo veikimą kaip nemechanistinį. Kitaip tariant, tarp tarpusavyje sąveikaujančių dalelių nėra jokių kitų dalelių, kurios susietų (šviesos greičiu medžiagiškai perneštų) kokią nors mokslui žinomą sąveiką.
Mokslinė erdvės samprata sako, kad erdvę apibrėžia dalelė. Kadangi mokslinėse teorijose, bet kokios realios dalelės galinčios nešti sąveikos jėgą negali judėti didesniu greičiu nei šviesos greitis vakuume, tai kvantinis susietumas panaikina ne bet ką, o pačios medžiagos ir erdvės mokslinę sampratą.
3 Galbūt kažkokia prasme galima pateisinti ties daiktais bei erdve susikoncentravusias ir todėl užsikonservavusias tam tikrų gamtos mokslininkų mąstysenas. Juk tam, kad būtų galima pradėti kalbėti apie iš kvantinių procesų gimusią visatą, reikalinga matematiškai apibrėžta visatos pradžia, t.y., reikalinga galimai minimaliai apibrėžta medžiaga ir erdvė (singuliarumas). Iš tokio „taško“, kvantinių procesų dėka gimsta visata, kurios modelio teisingumas yra patvirtintas stebėjimais bei eksperimentais. Reikia pastebėti, jog tam tikrų kvantinių procesų paaiškinimui nebesinaudojama energijos tvermės dėsniu. Tai didžiulis lūžis įvykęs mokslinėje sąmonėje. Todėl dėl atrasto medžiagos gimimo iš „nieko“, šiandieninėje kosmologijoje yra pagrįstai atsisakyta ankstesnės singuliarumo sampratos, kuri reiškė, kad dabartinės visatos medžiagą kaip milžiniška energija buvo sukoncertuota viename taške. Kvantinių procesų aiškinimo kontekste, ankstesnė singuliarumo samprata tapo neobjektyvi. Taigi labiau išbaigtas šiandieninis kvantinių procesų stebėjimas bei paaiškinimas, leidžia geriau paaiškinti visatos gimimą.