Ši knyga – atvertis minimalizmo mylėtojui, triukšmo nekentėjui, estezė ir filosofija, sutilpusi vos 21-oje tyloje. Gytis Skudžinskas (g. 1975) anksčiau stebino puikia savo kurta muzika, dabar – unikalia fotografija. Joje – jos didenybė Tyla.
Pasak vieno iš trijų knygos tekstų autorių Jurijaus Dobriakovo, tai, ką G.Skudžinskas „vaizduoja savo darbuose, ir yra tyla. Ir nieko daugiau“ (p. 52).
Ar tikrai? Pabandžiau suskaičiuoti albume esančias fotografijas (nebuvo sunku, jos – sunumeruotos, kiekviena turi savo nišą pasaulio triukšme; beje, fotografijų sekos sudarytojas – žymus fotografas Gintautas Trimakas). 21. Tiesioginių aliuzijų į Johno Cage‘o 4‘33‘‘ lyg ir nėra (nors numerologas galėtų sakyti, kad skaičius 21 yra tryskart septyni, ir šie abu skaičiai – mistiniai...). Be 21-os tylos, itin estetiškai (dizaineris – pats G.Skudžinskas) pateikiama dar 18 autoriaus fotografijų, knygos gale iliustruojančius du ją palydinčius tekstus – J.Dobriakovo ir Agnės Narušytės (Rolando Rastausko tekstas įterptas tarp tylų).
„Su garsu esu visiškai nebebendraujantis“, - prisipažįsta Papilėje gimęs, Klaipėdoje gyvenantis G.Skudžinskas, gerai žinomas eksperimentinės muzikos klausytojams kaip GyS, 2003-2009 metais kūręs muziką tokiuose projektuose, instaliacijose, performansuose, akcijose ir grupėse kaip „Sable Mouvant“, „ŠaliKĄpalikau“ (su Dariumi Gerulaičiu, gerai žinomu iš grupės „Wejdas“), „Ensemble SP“ (su D.Gerulaičiu), „Skalbėjų Muzika“ (su Donatu Bielkausku ir Valdemaru Manomaičiu), „Pasisavintos trajektorijos“ (su Mariumi Skudžinsku ir D.Gerulaičiu), „When the Drummer is Smoking“ (su Gintu K), „Conspiracy of Silence“ (su D.Bielkausku), „Geriausiai pasakoja vaizdas“ (su M.Skudžinsku), „Kalbėti“ (su D.Gerulaičiu), „Saugumo iliuzija“, „Horizontai“ (site-specific instaliacija su Andriumi Gaubiu), o dar 1994 metais – vos metus gyvavusioje, bet albumą spėjusioje išleisti pankroko grupėje „Išgamos“. Grota ir pankroko grupėje "Timūras ir jo būrys" (1993-1999 metais).
Vėliau patyręs muzikantas, performansų, instaliacijų kūrėjas tapo žinomas kaip puikus dizaineris, fotografas (ko gero, viskas užkoduota 2003 metais ŠMC atlikto projekto pavadinime „Geriausiai pasakoja vaizdas“), nuo 2006 metų – Lietuvos fotomenininkų sąjungos narys. Plačiau apie jį – tinklalapyje www.gys.lt.
Nuo muzikos grįžtant prie vaizdo ir jį lydinčių tekstų albume „Tyla / Silence“ (šis ciklas sukurtas 2008-2011 metais), reikėtų dar trumpai nuklysti į filosofinį diskursą. Būtent: kas mene (pvz., muzikoje, fotografijoje) yra tyla? Įvairūs kompozitoriai, skirtingų muzikinių stilių grupės yra „sukūrę“ kompozicijų, kuriose yra tyla. Be abejo, žymiausia jų – J.Cage‘o, taip pat – György‘o Sándoro Ligeti, Johno Lennono su Yoko Ono "Two Minutes of Silence", Roberto Wyatto, Briano Eno, grupių „Whitehouse“, „Ciccone Youth“, „Sigur Rós“, „Marilyn Manson“, „Type O Negative“, „Pan.Thy.Monium“ ir kt. Įsimintinas ir Davido Lyncho 2001 metų neo-noir filmo „Mulholland Drive“ Silencio. Andrius Mamontovas 2006 metais išleido kiek neįprastą jam albumą „Tyla“. Apie tylą filosofijoje, religijoje, literatūroje, dailėje, kitose meno šakose galima ne vieną disertaciją parašyti, bet čia ne apie tai.
Kas yra tyla vienam geriausių (drįstu taip pasakyti) jaunųjų Lietuvos fotografų? Jo tinklalapyje informuojama, kad nuo 2008 metų kuriami „Tylos“ ciklo darbai „eliminuoja orientacinius erdvės ir laiko parametrus bei siekia kalbėti apie perpildytą atvaizdo reprodukcijų rinką. Fotografija be įvykio / pranešimo dezorientuoja stebėtoją bei naikina regėjimo kaip greito pažinimo patirtį. Gamtoje, viešose ir privačiose erdvėse užfiksuoti atvaizdai suvokėjui netransliuoja aiškių tos erdvės parametrų, bet priešingai, jungiasi į tęstinę vizualinę konstrukciją, kurios pagrindinis tikslas - ne esamos situacijos reprodukavimas, bet ribos tarp regimo ir suvokiamo, pažįstamo ir svetimo, natūralaus ir socialaus akcentavimas. Jei tylą suprastume kaip protestą prieš nuspėjamą tuščiažodžiavimą, tai šiose fotografijose eliminuojamos perteklinės vizualinės nuorodos. Iš kitos pusės, asketiškas fotografijų vizualumas cituoja bei permąsto minimalistinės dailės istoriją“.
Paprasčiau kalbant, šis albumas, tiksliau, jame esanti dvidešimt viena tyla, yra tiesiog TYLA. Kaip kad zen yra zen, ir nieko daugiau. Tiesiog.
Tarp genialių G.Skudžinsko tylų įsiterpę ne mažiau genialūs R.Rastausko „Tylaraščiai“ – įdomus filosofinis dokumentas, kalbantis apie įvairias tylos rūšis: tvarsčių, k(v)apų, postsprogiminę, skambučio tylą rankai kylant, tylą prieš nuosprendį... (p. 17)
Apie fotografą įdomiai rašo ir A.Narušytė. Ji demaskuoja Gytį, kad šis visur vengia kontrolės, ir jo fotografija – tai būdas išsilaisvinti. „Ėjimas į tylą yra ėjimas anapus visų ribų. Čia nuskambėjusias užuominas į mirtį ir pabaigą sukūrė į horizontą krypstantis žvilgsnis. Visi užėjimai už ribų - mąstymo ar gyvenimo - išlaisvina. Tačiau G. Skudžinsko išlaisvinimas nėra metafizinis - jį čia pat išjuokia ta pati pinhole užfiksuota banali konkretybė. „Išsilaisvinęs" žiūrovas lieka šiapus daiktų, pripažįstantis jutiminius ir intelektinius ribotumus, menininko buvimą menininku, kūrinio - kūriniu, dvasios priklausomybę materijai. Taigi G. Skudžinsko ironija nukreipta ir į patį išsilaisvinimą. Bet tokio žvilgsnio bei jo nulemto tikrovės ir šiapusybės erdvės suvokimo irgi neįmanoma kontroliuoti“, - teigia A.Narušytė (p. 69).
J.Dobriakovas tekste „Aukso pjūvis“ primena, kad žodis – sidabras, tyla – auksas. Kuri G.Skudžinsko tyla „auksiausia“? Man jos visos (primenančios siurrealistines jūras) puikios, nors „Tyla / Silence XIV“ savo raudoniu tartum pažadina apsnūdusį, prie kasdienių vaizdų kakofonijos pripratusį žvilgsnį.
Džiaugiuosi, kad pasirodo tokios puikios knygos ir visiems Meną mylintiems žmonėms rekomenduoju susipažinti su „Tyla / Silence“ (knygos ir /arba parodos pavidalu).
Pabaigai – šiek tiek G.Skudžinsko „CV“.
RINKTINĖS PERSONALINĖS PARODOS
2012 „Tyla“, KKKC Dailės parodų rūmai, Klaipėda
2012 „Regėjimo pratimai“, Kauno fotografijos galerija, Kaunas;
2011 „Tyla“, Prospekto galerija, Vilnius;
2011 „In Between“, Kunstraum: Morgenstrase, Karlsruhe, Vokietija;
2011 „Traces 011“, WerkStadt Kulturverein Berlin e. V., Berlynas, Vokietija;
2009 „Traces 007“, Panevėžio fotografijos galerija;
2008 „Trupiniai“, Klaipėdos fotografijos galerija, Klaipėda;
2008 „Traces 006“, Vilniaus fotgrafijos galerija, Vilnius;
2007 „Traces 003“, A.Mončio namai-muziejus, Palanga;
2006 „Pėdsakai / Traces“, LFS Klaipėdos skyrius, Fotografijos galerija, Klaipėda;
2004 „Atodangos“, A.Mončio namų-muziejaus projektas „Menas kurorte“/viešbutis „Alka“/, Palanga.
RINKTINĖS GRUPINĖS PARODOS
2012 „Circulations“, le Belvedere, Uriage les Bains, Prancūzija;
2011 „Mladi Litovski fotografi“, Off festival Bratislava, Slovakija;
2011 „Present: Rytų Europos fotostrategijos", VDA ekspozicijų salė „Titanikas“, Vilnius;
2011 „Art Vilnius“, LITEXPO parodų rūmai, Vilnius;
2011 „Circulation(s)“, Cote Seine, Paryžius, Prancūzija;
2010 „Fotosofija", Prospekto galerija, Vilnius;
2010 „Menamos istorijos“, Užutrakio dvaro rūmai, Trakai;
2010 „LT Pinhole fotografija“, A. Mončio namai-muziejus, Palanga;
2009 „Juodoji skylė“, Rodšenko vardo fotografijos ir mediameno mokykla, Maskva, Rusija;
2009 „Asmeninė kalba“, Klaipėdos dailės parodų rūmai, Klaipėda;
2009 „(non) stop 90,66 km“, Klaipėdos fotografijos galerija, Klaipėda;
2009 „3x3. Jaunas menas“, Neues Kunsthaus, Ahrenshoop, Vokietija (keliaujanti paroda);
2008 „Kintančios erdvės“, Giedre Bartelt galerija, Berlynas, Vokietija;
2008 „Po vandens ženklu“, Lietuvių centras, Varšuva, Lenkija;
2008 23-čia Brno bienalė, Moravian galerija, Brno, Čekija;
2008 „Sava / Svetima“, Ja galerija, Kijevas, Ukraina;
2008 „Migruojanti realybė“, Galerie der Kunst, Berlynas, Vokietija;
2007 „Klaipėda - 7 miestai“, Fotografijos galerija, Klaipėda;
2007 „Enter V“, Šiaulių dailės galerija, Šiauliai;
2006 „Mūsų identitetas bendruomenėje“, galerija „Arsenal“, Poznanė, Lenkija;
2006 „Jaunieji Europos kūrėjai“, Theatre de Montrouge, Montrouge, Prancūzija (keliaujanti paroda);
2006 „Laikas“, Edsvik Konsthall, Stokholmas, Švedija;
2006 „Garso zona“, M. Žilinsko dailės galerija, Kaunas;
2006 „Restart“, KKKC galerija, Klaipėda;
2005 „Virus X“, Šiaulių dailės galerija, Šiauliai;
2005 „Fotomanija 2005“, Gintaro muziejus, Kaliningradas, Rusija;
2005 „Prancūzijos kultūros pėdsakai Lietuvos pajūryje“, Perigueux, Prancūzija;
2004 „Seas“, Kruizinių laivų terminalas, Klaipėda;
2004 „N 1“, Senamiesčio dominija, Vilnius;
2004 „Centras 4“, M. Žilinsko dailės galerija, Kaunas;
2004 „Auksinis jaunimas“, Šiaulių dailės galerija, Šiauliai;
2003 „Paralelinės progresijos 3“, ŠMC, Vilnius;
2003 „Akvariumas II“, galerija „Baroti“, Klaipėda;
2002 „Baimės. II veiksmas“, galerija „Arka“, Vilnius;
2002 „No problem“, galerija „Naujieji skliautai“, Vilnius;
2002 „Miesto identitetas“, Fotografijos muziejus, Šiauliai;
2001 Šiaulių miesto fotografų paroda, Fotografijos muziejus, Šiauliai. (Kodak prizas);
2001 Plakatų konkursas „Raudonasis kryžius žmogiškosios misijos ženklas“, galerija „Akademija“, Vilnius. (II premija);
1999 „Laboratorija garsas ir vaizdas“, ŠMC, Vilnius.
BIBLIOGRAFIJA
2010 „LT PINHOLE fotografija“, VšĮ Kultūros meniu;
2009 Gytis Skudžinskas, Fotografija/Instaliacijos, Edition Hohes Ufer, Ahrenshoop, Vokietija;
2008 Literatūrinis-kultūrinis almanachas „Baltija“, Klaipėdos universiteto leidykla;
2008 „Kintančios erdvės / Raume im Wandel“, parodos katalogas, LFS Klaipėdos skyrius;
2008 „Po vandens ženklu“, parodos katalogas, Klaipėdos kultūrų komunikacijų centras, Klaipėda;
2007 Gytis Skudžinskas „Tracesecartraces...“, A.Mončio namai-muziejus, Palanga;
2007 „Lietuvos fotografija vakar ir šiandien / 07“, sud. M.Matulytė, Lietuvos fotografijos fondas, Vilnius;
2007 „Lietuvos fotografija“, Leidykla „Šviesa“, Kaunas;
2007 „7 miestai Klaipėda“, parodos katalogas, Klaipėda;
2007 „Klaipėdos fotografija“, parodos katalogas, Klaipėda;
2006 „Time“, parodos katalogas, Stockholm, Švedija;
2006 „Jeune Creation Europeenne“, parodos katalogas, Montrouge, Prancūzija;
2006 „Lietuvos fotografija vakar ir šiandien / 06“, sud. M. Matulytė, Lietuvos fotografijos fondas, Vilnius;
2006 „Erozija“, parodos katalogas, Klaipėda.
SVARBESNI KURUOTI PROJEKTAI
2009 „Sukurta Klaipėdoje“, Klaipėdos dailės parodų rūmai, Klaipėda;
2008 Fotografijos ir paralelinių meno formų bienalė „Erozija“, Klaipėdos dailės parodų rūmai, fotografijos galerija, A. Mončio namai-muziejus;
2007 „Skulptūriniai veiksmai“, Vokietijos ir Lietuvos menininkų projektas, Klaipėdos kultūrų komunikacijų centras, A. Mončio namai - muziejus, Palanga;
2007 „Reprodukuoti kūnai“, tarptautinis fotografijos projektas, Šiaulių dailės galerija;
2007 Konferencija „Menas ir aukštoji kultūra Palangoje: subjektyviu ir objektyviu rakursu“, A. Mončio namai - muziejus, Palanga;
2007 „Klasikinės fotografijos dirbtuvės“, Klaipėdos kultūrų komunikacijų centras;
2007 „Klaipėda - 7 miestai“, fotografijos projektas, Fotografijos galerija, Klaipėda;
2006 „Erozija 2006“, tarptautinis fotografijos projektas, Dailės parodų rūmai, Fotografijos muziejus, Klaipėdos kultūrų komunikacijų centras, Klaipėda;
2006 „Komentarai“, kultūros edukacinių renginių ciklas, Klaipėdos kultūrų komunikacijų centras, Klaipėda;
2005 „Garsų galerija“, garso meno renginių ciklas, Klaipėdos kultūrų komunikacijų centras;
2005 „Meno festivalis A. Mončio dienos 3“, garso ir videomeno dalis, Palanga;
2004 „Kaukė“, Šiaulių dailės galerija, A. Mončio namai - muziejus, Užupio meno inkubatorius, Panevėžio kultūros centras;
2004 „Meno festivalis A. Mončio dienos 2“, garso ir videomeno dalis, Palanga.
SVARBESNI APIPAVIDALINTI FOTOGRAFIJŲ ALBUMAI
2008 „Pirmasis meninės fotografijos festivalis Vilniuje In focus“, Lietuvos fotomenininkų sąjunga, Vilnius;
2008 „Gyvenimo fotografija“, Lietuvos fotomenininkų sąjunga, Vilnius;
2008 A.Valiauga „Tylusis identitetas“, VšĮ „Kultūros projektai“, Vilnius;
2008 R. Rastauskas, R. Treigys „Berlinalijos“, Leidybos grupė „Druka“, Klaipėda;
2008 „Džiazas, Klaipėda, Mes / skiriama XV Klaipėdos pilies džiazo festivaliui“, Leidybos grupė „Druka“, Klaipėda;
2007 V.Straukas „Fotografijos“, Lietuvos fotomenininkų sąjungos Klaipėdos skyrius, Klaipėda;
2007 Vytas Karaciejus „Ūkų krantinė“, Lietuvos fotomenininkų sąjungos Klaipėdos skyrius, Klaipėda;
2007 Robertas Gabrys „Menininko portretas“, Lietuvos fotomenininkų sąjungos Klaipėdos skyrius, Klaipėda;
2007 „Sukurta Nidoje“, skirta XXX fotomenininkų seminarui, Lietuvos fotomenininkų sąjungos Klaipėdos skyrius, Klaipėda.
FOTOGRAFIJOS, SUKURTOS FOTOALBUMAMS
2009 L.Donskis „99 Baltijos pajūrio istorijos“, Leidybos grupė „Druka“, Klaipėda;
2008 E.Karnauskaitė „Pasaulio krašte“, Leidybos grupė „Druka“, Klaipėda;
2008 „Gargždai. Miestas“,Leidybos grupė „Druka“, Klaipėda.