Miršta tik iliuzijos, o mes visi – nemirtingi.
Mindaugas Peleckis
Retas atvejis: nė pusamžio nesulaukęs poetas jau pagerbtas poezijos rinktine. Deja, pomirtine. Mindaugo Peleckio poezijos rinktinė „TESTAMENTAS“, kurią tik ką išleido Saulės titnagas, sudaryta iš geriausių vizijų knygos ir šešių poezijos rinkinių. Reali galimybė įvertinti, prisiminti.
Pirmame skyriuje – vakarykščio gimnazisto „Ugninių paukščių kelionė“. Jauniausias Lietuvoje knygos autorius (debiutavo vos 14-os), Vilniaus universiteto pirmakursis naują savo kūrybinio kelio tarpsnį pradėjo vizijomis. Eilėraščių lyriniam herojui rūpi ne tik amžinieji būties klausimai, minties horizontas, akimirka, kai tikėjimas, meilė ir paukščio giesmė sukuria stebuklą, bet ir nematomoji sielos pusė, visatos akis, stebinti, kaip gimsta žmogus ir kodėl pasaulis, kuriame lyja krauju. Skyrius prasideda „Maldos vizija“ (p.7), kurią anuomet vienas pirmųjų skaitytojų – žymusis Kužių klebonas, buvęs disidentas ir politinis kalinys Vladas Požėla – viešai pavadino šedevru. Praėjus trims dešimtmečiams, šios eilutės patvirtina, kad jaunasis autorius labai anksti subrendo, neatsitiktinai jau anuomet buvo vadinamas indigo vaiku, pasižymėjusiu įvairiais talentais. Lyg ir patys paprasčiausi žodžiai, o jaudina:
„aš turiu draugą
kuris retkarčiais
aplanko mane
jis atklysta iš ten
kur žmonės
bijo gyventi
draugas gyvena
mano širdyje“ (p.9).
O „Vizija apie Dievą ir žmones“ – viena iš tų, kurios nuteikia susimąstyti:
„jūs negalite sutalpinti dievo formulėje
nes visos formulės gimsta iš Jo
pasaulis ne toks, koks atrodo
jis kitoje veidrodžio pusėje
jūs negalite atimti žmogaus iš gamtos
o gamtos iš žmogaus
sakyti, kad esate už taiką
jei kišenėje slepiate ginklą
jūs tiesiog negalėsite išvengti kasdienybės
jei neturite kur nuo jos pabėgti“ (p. 15).
Knygą „Mano tylusis angelas“ poetas išleido, būdamas dvidešimties. Geriausi jos eilėraščiai – antrajame rinktinės skyriuje. Įsimenanti „Kūrėjo išpažintis“:
„aš ir vėl dirbu
kuriu naują pasaulį
kitą žemę ir žmoniją
be skausmo
mirties
ir tobulėjimo
aš darau revoliuciją
kalbu žmonėms apie Dievą
likimą ir žvaigždes
apie tai, kaip ten gera
juk ne veltui vadina mane kūrėju“ (p. 20).
Paprastumu tiesiog užburia eilėraštis „Aštuntoji paslaptis“ :
“kosmosas slepia savyje septynias paslaptis
kuriose galite rasti atsakymus į visus jūsų klausimus
tačiau visata pasilieka sau aštuntąją
ir atsakymo į ją net pati nežino
kitaip juk nebūtų dėl ko egzistuoti“ (p. 27).
O ciklas „Žaizda danguje“, anot poeto, tai „nuplėštas saulės kraštas“ (p.30).
Penktąją knygą „Nestosiu į angelų sąjungą“ Mindaugas išleido po dešimties metų. Naujieji kūriniai – skaudamos sielos tomografija, dvasiniai atradimai ir praradimai, šokiruojanti kasdienybės mozaika. Regis, neatsitiktinai pirmasis eilėraštis „Trupantis žmogus“ (p.37) paskirtas Eduardui Mieželaičiui – poetui, kuris savo įžanginiu žodžiu 1990-aisiais palydėjo Mindaugą į kūrybos kelią.
„Septyni tiltai pasaulio centre“ – ir meile apgaubtas, ir košmarų atakuojamas sapnas. Tiltai, vorai, nesibaigianti kelionė į Pasaulio centrą:
„Ar tiki Dievu?
Paklausė manęs artimiausias žmogus
Tikiu atsakiau
Bet mano Dievas vaikšto laisvas po pasaulį
Ir neužsuka į bažnyčias
Nes mano Dievui nereikia žmonių
Jam reikia žmogaus“ (p. 55).
Penktajame rinktinės skyriuje „Kalbančių žuvų paradas“ kūryba dvelkia paslaptimi, atskleidžia sudėtingas, gilias patirtis. Eilėraštyje „Mirties nėra“ poetas rašo:
„vieną dieną saulė nebebus
tokia skaisti
o gal nebepatekės
bet vis tiek susisieksime kažkur“ (p. 68).
Vienam didžiausių rinktinės skyrių „Skubantys susapnuoti saulėtekiai“ poetas klausia, „kas būsim, kai nebebūsim?“ Stebisi:
„kaip galima atsiminti rytojų
kai neatsimeni praeito gyvenimo
net jei jis buvo rojuje?“ (p.86).
Tiesia ranką nekromantams, tariamai bendraujantiems su vėlėmis:
„tik mirtis yra tikra
sako nekromantas“ (p.145).
Poetikos Konstitucijoje nurodyta:
(„poetui lemta būti pranašu, o ne kaliniu“ (p.125),
„svarbiausia – nesumaišyti garsų
neperdėlioti jų vietomis, kur papuola“ (p.126),
„poetams būtina gyventi
tik pagal Poetikos Konstituciją“ (p.129).
Kitose planetose irgi tikisi rasti draugiškų veidų, svarbių knygų, tačiau nusivilia:
„įsilaužiau į kišeninį kompiuterį
kuris valdo mūsų visatą
iš žaliosios skylės
pakviečiau save į darbo pokalbį
viename iš multivisatos užkampių“ (p.98).
Keturi Magai neatsako į klausimus, tik pasiūlo sliekų arbatos, o prirūkytas traukinys veža iš taško a į tašką a. Poetas apgailestauja:
„tiek daug neparašytų laiškų
pelėdoms ir šarkoms
o liūdniausia, - tam niūriam šuniui
jam pažadėjau parašyti
bet vietoj to nupiešiau paveikslą
ir palikau jį edelveisų pievoje“ (p.141).
Sapnuose neregi veidų, tik blykčiojančius žvilgsnius, tačiau netikėtai sulaukia laiškų iš ateities. Lyrinis herojus guodžia:
„neliūdėk
miršta tik iliuzijos
o mes visi – nemirtingi“ (p.134).
Šešėliais mirgančiame pasaulyje poetą saugo Angelas degančiomis akimis:
„vakar atėjo angelas
apklojo, kad nesušalčiau
po pagalve padėjo šokolado plytelę
kad nemirčiau badu
šilta šiandien ir net graudu“ (p.151).
Į skyrių „Nuliūdę nušvitę nuėję“ sudėti eilėraščiai parašyti 2022-2023 m. vadinamajame Pajautos slėnyje (poetas po studijų gyveno Vilniuje, Pajautos gatvėje). Jo lyrinis herojus atsisako gyventi pagal „stiklinių pučiamųjų orkestro algoritmus“, apimtas švento įsiūčio, tiki rokenrolu, o stipri kava taip svaigina, kad vasarvidžio dienos sapnuose regi kaktusus, pasinėrusius į nirvaną, mato, kaip vėlės vėjyje atveria duris šikšnosparniams. Gurkšnoja traiškytų spanguolių arbatą ir jaučia ramybę, kurios nesuteikia žodžiai. Girdi, kaip slaptieji archyvai prabyla nebylių kalba.
Poetas tarsi jautė artėjančią mirtį. Eilėraštis „Testamentas“ (p.226), baigiamas jaudinančiomis eilutėmis:
„o jei netyčia rasite dienoraštį jaunų dienų
skaitykit vien apie dienas laimingas
jų buvo, -netgi trys“.
Ir dar:
„vieną dieną
išeisime lyg nebuvę
ir liks tik muzika“ (p.240),
„kai dingsta viltys
lieka tik smiltys
skaitmeniniuose smėlio laikrodžiuose“ (p.243),
„testamentu savo mintis palieku
bitėms ir kolibriams“ (p.251),
„pasakyki, o drauge ir prieše
laike, kuris esi visagalis
kodėl tu ryji save, bet išnykstame mes“ (p.262).
Eilėraštis „Tegul skausmas palieka namus“ (p.272) parašytas, be abejo, ne pačią lengviausią akimirką.
Eilėraščių ciklas „Žmogus už brūkšnio“ – paskutiniai poeto, iškeliavusio Amžinybėn 2023 m. balandžio 17 d., eilėraščiai.
„Skristi“ išties simboliniu pavadinimu, parašytas kovo 30-ąją:
„skristi ten, kur nepakelia sparnai
nebėra vėjo
ir dar neprasidėjo kosmoso galas
atrasti kasdien vis tą patį
ir būti laimingam
žiūrėti gyvenimo filmą be filtro
skristi be šarkų, traukinių ir svajonių
padovanoti laimingus sparnus praeiviui
visą gyvenimą taip ir nedėvėti kostiumo
nebent po medžiu, skleidžiantis pavasariui“ (p. 286).
Rinktinės sudarytojui pavyko surasti ir eilėraščių, parašytų 2008-2011 m., spausdintų tik periodikoje (p. 2899-292). Iš jų ypač išsiskiria „Angelui“, prasidedantis posmu
„Visos mintys lietumi aplytos.
Keliasi jos sunkiai po nakties bemiegės.
Artinasi šlapias, surūdijęs
Dievas Dievas Dievas Dievas.“
„In the torture garden“ beviltiškai konstatuojama:
„Skausmo ir kankinimų šventykloje
per amžius amžinuosius
šviesa vis nyks,/kol jos visai neliks“.
Eduardui Mieželaičiui dedikuotasis tvirtina:
„Pavyko tiltą man nutiesti...“,
„Simpatija“ byloja:
„apie šį gyvenimą.
Puvėką gražiame saldainio popierėlyje...“
Eilėraštį „(Ne)sapnas. Mūsų namai“ pacituosiu visą:
„rytas keliauja sapnan
jau pabudę vaikai
bet suaugusieji nuščiūva
girdisi aidas duslus
miške kerta medį
stirninas bėga laisvai
lyg medžiotojų nematytų
pilkoji pelėda jau markstosi
o gervės
kur išsislapstė tos gervės
kurias ant puodelio piešei
prieš milijonus sekundžių
tu atvėrei duris
į akis, į sapnus, į kelionę
jei mirsime, mūsų jau lauks
gyvenimas žiede paparčio
mama, kelkis, tėveli, ruduo!”
Rinktinė baigiama ne tradiciškai: paskutiniame knygos skyriuje sudėtos poeto kelionių po pasaulį 72 akimirkos. Toks įspūdis, kad Mindaugui pavyko apkeliauti didžiąją planetos dalį (tai buvo ypatinga daugeliu talentų apdovanoto kūrėjo aistra). Belieka apgailestauti, kad ne visą.
Mindaugas Peleckis – neeilinė asmenybė. Ne tik poetas, prozininkas, publicistas, religijos ir mitologijos tyrinėtojas, bet ir filosofas (prieš pat mirtį užbaigė disertaciją, deja, nebespėjo apginti), muzikologas, vienintelis Europos rašytojas, tapęs Tarptautinės hiperpoliglotų asociacijos (The International Association of Hyperpolyglots) nariu, dvidešimt septynių knygų autorius.
“Testamentas” – įspūdinga knyga. Skirta visiems, kurių dar laukia “gyvenimas žiede paparčio.” Ne vieną ji paskatins naujai pažvelgti į save, suvokti gyvenimo prasmę, atsinaujinti, gal net prisikelti.
Pirmajame knygos viršelyje panaudota N. Akmenėje gyvenančios dailininkės Ritos Almanis drobė “Audra”, rinktinė iliustruota devyniomis tos pačios kūrėjos iliustracijomis (grafika).
Nuotraukoje: Paryžiuje, Dievo Motinos katedroje, dar prieš didįjį gaisrą
Recenzija perspausdinta iš žurnalo “KULTŪROS BARAI” (2025, nr.4)