Pradžia / Knygos
 

KELIAS Į DIDĮJĮ MARAZMĄ: TIES NEŽINOMYBĖS RIBA. MOKSLAS, MAGIJA, RELIGIJA

Rokas Subačius, TIES NEŽINOMYBĖS RIBA. MOKSLAS, MAGIJA, RELIGIJA, Kaunas, Jotema, apipavidalinimas - Vilūnė Grigaitė, 2011

Mindaugas Peleckis
2011 m. Kovo 25 d., 00:29
Skaityta: 1148 k.
KELIAS Į DIDĮJĮ MARAZMĄ: TIES NEŽINOMYBĖS RIBA. MOKSLAS, MAGIJA, RELIGIJA

360 puslapių šūdo apie viską ir nieką. Anonse teigiama, kad knyga pasakoja apie mokslą, paramokslą, magiją ir religiją, ir tai esą keturi žmogaus keliai nežinomybės link. Ar ne per plačiai užsimota? Knygoje – keturi skyriai, skirti šiems keturiems keliams, kuriuose panašiu (tik išoriškai) į mokslinį metodu nagrinėjamas „Kelias į Didžiąją Nežinią“. Iš karto į akis krinta tai, kad šie keturi keliai yra ne tik sunkiai suderinami, bet ir dažniausiai išvis neturi nieko bendra. Keista, kad apie filosofiją šioje knygoje nė nekalbama. Užtat rasime gausybę samprotavimų apie juodąsias skyles, alchemiją, astrologiją, NSO, paramediciną, „patologinį mokslą“, Harrį Potterį, spiritizmą, poltergeistą, religiją.

Knygos nerekomenduoju skaityti tiems, kurie bent retkarčiais užsuka į „Wikipedia“, – joje ras naujesnės ir įdomesnės informacijos. Čia – toks kratinys, tokia pseudofaktų ir nuvalkiotų „faktų“ pasiutpolkė, kad sunku suvokti, koks buvo autoriaus tikslas. Gal surašė viską, ką yra skaitęs, girdėjęs ir sąsiuvinaityje pasižymėjęs? Pateiksiu keletą „šedevro“ ištraukų.

„Žmonės, linkę į haliucinacijas, vietoj vaiduoklių ar velnių ėmė regėti NSO“ (p. 103).

„Harrio Potterio istorija, skirtingai nei stebuklinės pasakos, ugdo vaikui ne tik gerąsias, bet ir nepageidaujamas savybes: žmonių skirstymą į savuosius ir antrarūšius žmones, polinkį susidaryti uždarą bendraminčių ratą ir slapstytis nuo turinčiųjų kitokias pažiūras, taigi ir nuo tėvų, tikėjimą antgamtinėmis galiomis. Vaikui įskiepyta fantastinė magija vėliau virsta tikėjimu tikrąja magija“ (p. 180).

„Tikintieji nemėgsta diskusijų esminiais religijos klausimais, teigdami, kad to neįmanoma daryti racionaliai, kad aukštesniąsias tiesas galima suprasti tik tikėjimu, o neturintis to jausmo žmogus yra tarsi spalvų neskiriantis daltonikas“ (p. 244).

„Islamas yra viena iš inertiškiausių religijų, labai sunkiai prisiderinanti prie civilizacijos pokyčių, nenorinti atsisakyti viduramžiškų moralės normų ir papročių, griežto visuomenės gyvenimo reglamentavimo. Demokratinėms permainoms ypač kliudo glaudus valstybės ir religijos ryšys“ (p. 272–273).

Gana. Nesinori įžeisti autoriaus, bet knygoje pademonstruotas jo požiūris – bukas, islamofobiškas, ateistinis, paranoiškas (NSO ir magija – haliucinacijos, blogis). Ant laužo ją!

Komentarai
  • Radikaliai.lt
    2013 m. Sausio 31 d., 23:54
    Gedai, aš ten gyvenu, ir puikiai žinau, kokios kieno teisės. Viskas su moterų teisėmis daugelyje Islamo šalių (ypač Irane) yra gerai. Saudo Arabija man nepatinka, nes ten moterims neleidžiama vairuoti ir pan. Bet čia arabai. Persai kitokie. Taigi "ten" yra neapibrėžta - pasaulyje yra apie 100 musulmoniškų valstybių, beveik 2 milijardai žmonių... Skirtingos kultūros, tautos... -- Mokslas yra slidus dalykas, jis kinta, kaip ir viskas, kas atrodė fantastika neseniai (kvantai, nano, gmo, dronai), dabar yra realybė. Taigi nepasakokite pasakėlių apie mokslo pergalę prieš religiją :D Čia galite skaityti paskaitas Š. Korėjoje nebent apie tai su tokiu lygiu. -- Nuo to, kad nepripažįstate Dievą egzistuojant, nei man, nei Jam nėra nei šilta, nei šalta :D Tai jūsų problema. Nesuvokimo problema. -- Apie Koraną geriau patylėkite, nes nieko neišmanote. Kūdikiai krikštijami krikščionių civilizacijoje jiems dar nesuvokiant, kas tai yra, ir "tiesos" brukamos per prievartą. Manau, nebūtina pateikti pavyzdžių, pats turbūt žinot. Koranas yra Umm al-Kitab, "Knygų Motina", Visatos manifestacija Žodyje. Logos, if you will. Arbatą visose šiose šalyse galite ramiai gurkšnoti, tik kalašnikovą ar rifle'ą namie palikit. Pabuvokit. Jūsų turima informacija kreiva.
  • Gedas
    2013 m. Sausio 31 d., 23:32
    Aš dar kartą sakau, pasidomėkite kokios ten moterų teisės yra. Ir jeigu jums tai atrodo moralu, na tada jau nežinau net ką bepridurti... Klystate, ateistai ieško ir bando paaiškinti gamtos paslaptis, tik kaip įrankį naudoja mokslą, o ne tikėjimą ar kokias teologines "tiesas".Prisiekę teistai įnykę į savo "šventas" dogmatiškas tiesas nieko neieško, o ne ateistai. Žinoma, kai kurie sugeba suderinti mokslą ir religiją. Ateizmas - netikėjimas į Dievą, tai kartu ir teiginio "Dievas yra" nepripažinimas. Čia tas nepripažinimas ir neigimas jūsų pateiktu atveju yra sinonimai. Pakeiskite juos vietomis savo aiškinimuose ir vistiek prasmė ta pati išliks. Žodžių žaismas. Esmė ta, kad jei yra teiginys, tai gali būti ir neiginys ir jokio pripažinimo nereikia. Manau, kad blogiau yra neturint jokių patikimų įrodymų aklai tikėti ir visiems TEIGTI, kad Dievas yra, negu tai neigti. Kiekvienas žmogus gyvenimo prasmę susikuria pats. Reikia priaugti iki Korano? Korano "tiesos" musulmonams vaikams brukamos nuo mažumės, niekas nelaukia kol jie priaugs, iš tiesų čia ir yra viena iš didžiausių problemų. Na nežinau ar labai ramiai pavyktų gurkšnoti arbatą Irake, Afganistane, Libijoje ar Saudo Arabijoje. Žinoma, pats nepabuvęs, nesužinosiu, todėl kol kas remiuosi turima informacija. Ačiū jums taip pat.
  • Radikaliai.lt
    2013 m. Sausio 31 d., 20:10
    Gedai, jūsų požiūris į Koraną ir Islamą bei "dabartinius musulmonų įstatymus", kurie, anot jūsų, yra "laukiniai", yra, švelniai tariant, infantiliškas. O ateistu (ne laisvamaniu) vadinu tą, kuris neieško nieko. Tai blogai, tai kaip stovintis vanduo, kuris švinksta. Be to, logikos nėra: jei a-teistas neigia esant Dievą, vadinasi, jis Jį pripažįsta esant, tiesiog NEIGIA. Negalima NEIGTI to, ko nepripažįsti, ar ne? Kvaila būtų neigti, kad Marse gyvena varlės. Mes neturime tokių duomenų, mes to nepripažįstame, tad ir nesame a-mars-varlistai. :) Ieškantis, bet netikintis - tai gerai. Žmogus turi ieškoti gyvenimo prasmės. Paskaitykite galiausiai Franklį. Niekas jums neperša Korano ar kito šventraščio, iki jų reikia priaugti. Nuvykite į bent 4 musulmoniškas valstybes ir pabūkite jose. Ramiai gurkšnodamas arbatą stebėkite "laukinį" pasaulį. Tada parašykite vėl. Garantuoju - jei taip padarysite (ar bent iš dalies), sulauksime visiškai kitokių jūsų komentarų. Sėkmės.
  • Gedas
    2013 m. Sausio 31 d., 16:03
    :D Prajuokino manęs sutapatinimas su autorium. Šaunu, kad palaikote aplinkosaugą. Aš supažindinsiu jus su savo situacija. Esu perskaitęs vieną Roko Subačiaus knygą - "Žmogus nesuvaldęs sparnuotųjų žirgų". Ji man patiko. Norėjau pasidomėt kokių dar knygų jis yra parašęs. Ir štai randu tokią recenziją, kurios pradžia labai atgrasė, bet toliau supratau, kad tai parašė žmogus, kuris labai nemėgsta, kai nesutampa jo ir ko nors kito požiūriai, nes mano esą jo požiūris etalonas. Kas dar blogiau, kad net įrodyti nepavyko savo požiūrio pranašumo. Tik nepagrįstai apdergti knygą pavyko. Apie kokį užsipuolimą kalbate? Recenzijos kritiką? Na, galit ir taip vadint, jei jums patogiau. Pridėsiu kitą posakį, labiau tinkantį suaugusiems, civilizuotėms žmonėms: galvokit ką rašot. O jūs skiriate ką reiškia VIDURAMŽIŠKOS MORALĖS NORMOS nuo pačių VIDURAMŽIŲ? Su skirtingu datų traktavimu čia nieko bendro nėra. Pasidomėkit moterų teisėmis ir milžiniška (dažnai žalinga) religijos įtaka islamiškose valstybėse, labai primenančia krikščionybę viduramžiais. Sutinku, gal ir klestėjo musulmonai prieš 1000m., bet jų moralės normos buvo grįstos daugiausiai koranu ir iki šiol juo grindžiamos. Tuo tarpu kitų tikėjimų moralės normos "evoliucionavo". Muilą germanai ir galai dar prieš Kristaus gimimą naudojo. Dabartiniai musulmonų įstatymai glaudžiai siejasi su Koranu ir jie tikrai yra laukiniai. Beje, jūs neatsakėte kodėl ateistinis požiūris yra smerktinas?
  • Radikaliai.lt
    2013 m. Sausio 31 d., 00:30
    Redakcija susipažino su jūsų nuomone, Gedai, dėkojame. Savo nuomonės neišsižadėsime, nes ši knyga - visiškas ŠŪDAS. Ir taip jau medžių žemėje mažai beliko, o dar vieną kirsti dėl tokių nesąmonių, kokios joje parašytos - nusikaltimas. Pridėsime seną gerą posakį: ką norim, tą rašom. Tai mūsų nuomonė. Nepatinka - neskaitykit recenzijos. O jūsų užsipuolimas, nepaisant nieko, išspausdintas. Vis dėlto kitąsyk, Subačiau ("Gedas", be abejo, yra jūsų alter ego), prieš rašydamas knygą gerai pagalvokite, ką rašote. Pridursiu. Jūs (net jei tai ne jūs, tada knygelės autorius) ne tik bukas islamofobas, bet tiesiog idiotas. Apie Islamo "viduramžiškumą" gali kalbėti tik visiškas analfabetas, kuriam reikia nuo pirmos klasės viską iš naujo mokytis. Jei metai skaičiuojami kitaip, tai nereiškia, jog 1392 metai rodo, jog Irane - viduramžiai. Prieš 1000 metų klestėjo Islamo mokslas, filosofija, sukurti matematikos, medicinos (Ibn Sina-Avicena), geografijos, astronomijos, filosofijos, teologijos ir kt. pagrindai. Europiečiai tuo metu net muilo neturėjo ir vienas kitą galabijo, į kryžiaus žygius varinėjo, mus, lietuvius, žudė ir puldinėjo visus kaip laukiniai. Tai apie kokį Islamo necivilizuotumą kalbate? Paskaitykite Rumi, Hafizą, Sa'adi, Khayyamą - poetus-mistikus-filosofus. Tai aukščiausias pilotažas. Neįsigilinęs į dalyką autorius, leidžiantis knygą, yra pasmerktas. Radikaliai.lt linki jums parašyti gerą knygą.
  • Gedas
    2013 m. Sausio 31 d., 00:18
    Na, nėra, tai nėra, tebūnie vietoj "recenzisto" būna recenziją parašęs žmogus. :) Nemanau, kad "tujinimas" yra įžeidinėjimas, čia tik nemandagumas, bet jis adekvatus šiai recenzijai. Negalvojau, jog taip nepagrįstai (iš pateiktų citatų sprendžiu) sumaišęs su purvais autoriaus darbą, pats būsiTE (pabūsiu šįkart mandagesnis) toks įžeidus. Kągi, klydau. Bet dar norėčiau kai ką pridėti. Jūsų paskutinė pastraipa nelogiška: jei iš tikrųjų nenorėtumėte įžeisti autoriaus, tikrai neršytumėte, kad jo požiūris bukas ir kad knyga verta tik prakūroms (o jei dar prisiminus ką pirmame sakinyje parašėte...). Toliau, į akis krenta tas islamofobiškumas. Duotoje citatoje apie Islamą yra objektyviai parašyta dabartinė šios religijos padėtis. Kur čia koks islamofobiškumas? Aš matau neutralų požiūrį. Dar toliau, nuo kada ateistinis požiūris yra blogybė? O dėl paranojos, tai čia ne jo požiūris, o žmonių apie, kuriuos jis rašo. Nebent teigiate, kad kai žmonės mato NSO, tai visada būna tiesa. Taigi, siūlyčiau pačiam susilaikyt nuo grubių įžeidinėjimų ypač jei jie pagrįsti tik asmeniais įspūdžiais, o ne argumentuotais paaiškinimais.
  • Gedui
    2013 m. Sausio 30 d., 16:37
    Nėra tokio žodžio "recenzistas". Prašome netujinti. Už įžeidinėjimus galima truktelti tamstą, bet nesivarginsime. Rankų nesitepsime, islamofobiškas ateistofile :)
  • Gedas
    2013 m. Sausio 30 d., 16:08
    Neskaičiau šitos knygos, bet pačio recenzisto požiūris yra bukas, persmelktas išankstinių nuostatų, kurios yra visiškai subjektyvios ir nieko neįrodančios. Tikriausiai viskas kas nesutampa su tavo pasaulėžiūra yra nesąmonė, ar ne, islamofiliškas ateistofobe?
  • Jonui
    2012 m. Rugpjūčio 07 d., 15:00
    Jonai, ar jums tikrai viskas gerai? Jūsų komentaras "aktyvuotas". Štai jis -
    Keista ta recenzija. Visus jos autoriaus apibūdinimus, skirtus Rokui Subačiui, norėtųsi skirti pačiam recenzijos autoriui. Subačiaus knygoje, net ir recenzijos autoriaus pacituotuose teiginiuose, nieko paranojiško neįžvelgiau. Be abejo, tai ne religinio fanatiko, o blaivaus žmogaus požiūris
  • Jonui
    2012 m. Rugpjūčio 07 d., 15:00
    Jonai, ar jums tikrai viskas gerai? Jūsų komentaras "aktyvuotas". Štai jis -
    Keista ta recenzija. Visus jos autoriaus apibūdinimus, skirtus Rokui Subačiui, norėtųsi skirti pačiam recenzijos autoriui. Subačiaus knygoje, net ir recenzijos autoriaus pacituotuose teiginiuose, nieko paranojiško neįžvelgiau. Be abejo, tai ne religinio fanatiko, o blaivaus žmogaus požiūris
  • jonas
    2012 m. Rugpjūčio 07 d., 14:57
    Recenzijos autorius nemėgsta kitaip manančių. Mano atsiliepimo nepanoro aktyvuoti
  • jonas
    2012 m. Rugpjūčio 07 d., 14:57
    Recenzijos autorius nemėgsta kitaip manančių. Mano atsiliepimo nepanoro aktyvuoti
  • Jonui
    2012 m. Rugpjūčio 07 d., 14:56
    Jonai, o ką jūs įvardijate kaip religinį fanatiką ir kodėl?
  • Jonui
    2012 m. Rugpjūčio 07 d., 14:56
    Jonai, o ką jūs įvardijate kaip religinį fanatiką ir kodėl?
  • Jonas
    2012 m. Rugpjūčio 07 d., 14:50
    Keista ta recenzija. Visus jos autoriaus apibūdinimus, skirtus Rokui Subačiui, norėtųsi skirti pačiam recenzijos autoriui. Subačiaus knygoje, net ir recenzijos autoriaus pacituotuose teiginiuose, nieko paranojiško neįžvelgiau. Be abejo, tai ne religinio fanatiko, o blaivaus žmogaus požiūris
  • Jonas
    2012 m. Rugpjūčio 07 d., 14:50
    Keista ta recenzija. Visus jos autoriaus apibūdinimus, skirtus Rokui Subačiui, norėtųsi skirti pačiam recenzijos autoriui. Subačiaus knygoje, net ir recenzijos autoriaus pacituotuose teiginiuose, nieko paranojiško neįžvelgiau. Be abejo, tai ne religinio fanatiko, o blaivaus žmogaus požiūris
  • Tadas Padas
    2012 m. Gegužės 29 d., 17:00
    "Ant laužo ją!" Malačius! Istoriškai patikrinta-kitaip manančių knygas-į laužą, o kitaip manantiems-per galvą!
  • Tadas Padas
    2012 m. Gegužės 29 d., 17:00
    "Ant laužo ją!" Malačius! Istoriškai patikrinta-kitaip manančių knygas-į laužą, o kitaip manantiems-per galvą!
  • gintaras
    2011 m. Rugpjūčio 09 d., 21:41
    Labai nebloga knyga,gal kiek per svelni religijos atzvilgiu.O tai ka,pagal jus ateizmas yra blogis?
  • gintaras
    2011 m. Rugpjūčio 09 d., 21:41
    Labai nebloga knyga,gal kiek per svelni religijos atzvilgiu.O tai ka,pagal jus ateizmas yra blogis?