Pradžia / Knygos
 

PRASMĖS IEŠKOJIMO PANČIAI: JOHANO JAUNYSTĖ. ROMANAS

Mika Waltari, JOHANO JAUNYSTĖ. ROMANAS, Vilnius, Tyto alba, vertimas - Aida Krilavičienė, apipavidalinimas - Ilona Kukenytė, 2010

Mindaugas Peleckis
2010 m. Gruodžio 25 d., 14:46
Skaityta: 792 k.
PRASMĖS IEŠKOJIMO PANČIAI: JOHANO JAUNYSTĖ. ROMANAS

Ilgai lauktas dar vienas nemažą gerbėjų ratą turinčio suomių rašytojo romanas nenuvilia. 1951 metais, nusprendęs rašyti romaną apie Konstantinopolio užkariavimą, garsiausias suomių rašytojas Mika Waltaris (1908-1979) pradėjo pasakojimą nuo Johano jaunystės. Parašęs beveik penkis šimtus puslapių ir pasakojimu nepasiekęs Konstantinopolio, rašytojas kūrinį atidėjo ir ėmėsi rašyti naują knygą, šiandien lietuvių skaitytojams žinomą „Mirties angelo“ pavadinimu. „Johano jaunystė“ – pirmasis „Mirties angelo“ variantas. Tai atskiras solidus kūrinys, galintis papildyti ir paaiškinti romaną „Mirties angelas“; jame Johanas prisimena audringą savo gyvenimo pradžią. Romanas buvo išleistas 1981 m., po autoriaus mirties.

Johanas Peregrinas, jaunas graikų raštininkas, kuriam nerūpi nei moterys, nei vynas, žinių troškimo genamas keliauja per politinių ir religinių konfliktų draskomą Europą. Sąžiningas, garbingas ir smalsus Johanas turi dinastinę teisę į Bizantijos imperatoriaus valdžią, bet netenka noro ja naudotis, pamatęs Bažnyčios vadovų ir imperatorių valdymo godulį, pinkles ir intrigas. Po Varnos mūšio pakliuvęs į nelaisvę ir susibičiuliavęs su sultonu Muradu, Johanas perpranta valdžios esmę ir Islamo, besiskverbiančio į Europą, kultūroje. Romane vaizduojamas ir Murado sūnus, valdžiotroška Mechmedas, kuriam vėliau ir pavyks užkariauti Konstantinopolį; kova dėl valdžios, dėl meilės ir dėl tikėjimo įžiebia Konstantinopolyje ugnį, kuri ir praris didingąją sostinę. O kol kas jaunasis Johanas knygose ir žmonėse ieško gyvenimo prasmės.

„Johano jaunystė“ („Nuori Johannes“) – dar viena kelionė, meistrišku žodžiu įtraukianti į profesionaliai atkurtą praeitį. „Netikiu sapnais ir žvaigždėm. Tik laimės aikštingumu ir aklu atsitiktinumu tikiu, kūniška aistra ir širdies lėta mirtimi“ (p. 307). „Tavo grandinės tvirtesnės nei vergo, prirakinto prie irklavimo suolo. Kiekvienu darbu tu vis tvirčiau susipančioji ir jau kaip gyvas neišsivaduosi“ (p. 371).

Kiekviename mūsų yra jaunasis Johanas (Jonas), kuris ieško kažko, ko įvardyti nemoka. Šis ieškančiojo archetipas – amžinojo keleivio metafora.

Komentarai