Pradžia / Garsas / Sound
 

29-ąjį „Vilnius Jazz“ festivalį užplūs Skandinavijos džiazo rykliai

Vienas kritikas jų muziką palygino su plėšriųjų ryklių sinchroniniu plaukimu. Kai kas ją vadina siurrealistiniu džiazu, kuris nepaklūsta jokiai komponavimo logikai. Tačiau sudėtingas, painias kompozicijas švedų ir norvegų grupės „Atomic“ džiazo asai vynioja nepaaiškinamai darniai, lyg bendraudami tarpusavyje telepatiškai.

Radikaliai.lt
2016 m. Spalio 05 d., 10:59
Skaityta: 6 k.
„Atomic“, festivalio "Vilnius Jazz" archyvo nuotr.
„Atomic“, festivalio "Vilnius Jazz" archyvo nuotr.

Jų muzika trykšta improvizuotais proveržiais, įtūžio pliūpsniais, bet žavi ir trapaus grožio salelėmis. Ji kupina netikėtų posūkių  ir kartu gerai organizuota.  Tai – norvegų pianisto Håvardo Wiiko ir švedų saksofonininko Fredriko Ljungkvisto, pagrindinių „Atomic“ kompozitorių, nuopelnas.

Spalio 14 d. šią grupę  išgirsime “Vilnius Jazz” koncerte Rusų dramos teatre.

Kvintetas susikūrė 2000 metais ir jau po pirmųjų savo diskų atkreipė muzikos pasaulio dėmesį ypatinga muzikavimo maniera ir skambesiu. Jis griovė šalto, melancholiško skandinaviško džiazo mitą, jungdamas savo kompozicijose amerikietiškojo ir europietiškojo „free“ džiazo tradicijas,  semdamasis įkvėpimo Archie Sheppo, Dereko Bailey‘o, Charleso Minguso, George‘o Russello kūryboje.

Sunku būtų rasti kitą kolektyvą,  taip virtuoziškai ir sklandžiai gebantį  supinti  avangardinį džiazą ir šiuolaikinės akademinės muzikos idėjas. Stebina ir jo gebėjimas atsinaujinti, vos ne kiekvienu darbu  pervertinti ankstesnę patirtį, paversti jį atradimu, o ne planinga kūrybinio maršruto stotele.

Kad ir kiek ši grupė pasiektų, ji visada atrodo išalkusi eksperimentų, trokštanti tapti dar išradingesne ir drąsesne.

Per visą savo karjerą „Atomic“ išliko vienu svarbiausių Skandinavijos džiazo kolektvų. Jis pelnė kelis norvegiškus „Grammy“, švedišką „Jazzkatten“ bei kitų nacionalinių ir tarptautinių apdovanojimų.

Nuo susikūrimo kolektyvo sudėtis pasikeitė tik vieną kartą - 2014 metais, kai vietoje norvegų būgnininko Paalo Nilsseno-Love į kvintetą įsiliejo jaunas jo tautietis Hansas Hulbaekmo. Jis taip gerai pritapo, kad grupė jokio sukrėtimo nepatyrė. Būgnininkas debiutavo su grupe „Atomic“ beveik ekspromtu – tik po valandą trukusios garso repeticijos ir taip patiko scenos partneriams, kad iš karto tapo naujuoju kvinteto nariu.

Naująja sudėtimi ansamblis jau įrašė studijinį albumą „Lucidity“,  kurį spėjo pristatyti ne tik Europoje, bei ir JAV, Japonijoje. Kvintetas  iš viso išleido 13 diskų, tarp jų - du su grupe „School Days“ ir vieną su Čikagos avangardininko Keno Vandermarko kompanija.

Festivalyje išgirsime ir buvusį kvinteto būgnininką Paalą Nilsseną-Love, kuris pasirodys su  Skandinavijos džiazo žvaigždžių trijule „The Thing“. Šiame trio taip pat groja „Atomic“ kontrabosininkas Ingebrigtas Håkeris Flatenas.

Visi grupės nariai muzikuoja ir kituose kolektyvuose. Håvardas Wiikas bendradarbiavo su tokiais džiazo gigantais kaip Kenny Wheeleris, Lee Konitzas, Joe Lovano, Kenas Vandermarkas. Ingebrigtas Flatenas koncertavo ir įrašinėjo muziką su Bobby Bradfordu,  Kenu Vandermarku, Tony Malaby, Danielu Levinu, Dennisu Gonzalezu and daugybe kitų džiazo meistrų.

Įtakingo džiazo žurnalo „Downbeat“ kritikų apklausose jis tris kartus buvo pripažintas kylančia akustinio boso žvaigžde ir kartą – elektrinio boso talentu.

Švedų trimitininkas Magnusas Broo dar groja „Vilnius Jazz“ neseniai girdėtoje grupėje „Angles 8“, bendradarbiauja su  Fredriko Nordströmo kvintetu. Fredrikas Ljungkvistas išleido albumų su Raymondu Stridu ir Johanu Berthlingu, Bobo Stensonu, Matsu Eilertsenu, Thomasu Strønenu,  „Fire! Orchestra“, amerikiečių džiazo pianiste Marilyn Crispell ir kitomis įžymybėmis.

Spalio 14-oji “Vilnius Jazz” festivalyje bus tikra Skandinavijos džiazo puota. Tą vakarą Rusų dramos teatre išgirsime abu elitinius norvegų ir švedų kolektyvus – „Atomic“ ir „The Thing“. Kita tokia proga gali ir nepasitaikyti.

Bilietus platina Bilietų pasaulis.

www.vilniusjazz.lt

Komentarai